Nettleseren Firefox har gått fra å være en relevant utfordrer på nettlesermarkedet til å bli en god nummer tre, og den negative trenden ser ut til å forsette ifølge ferske tall fra analyseselskapet Net Applications (via Computerworld).
Ut fra tallene har antallet brukere sunket jevnt, spesielt over de to siste månedene, både på desktop og mobil.
Totalt sett utgjør Firefox nå 12,9 prosent av nettleser-brukere. Det er det laveste nivået på mange år. De dårlige resultatene kan i stor grad skyldes selskapets svake tilstedevarelse på mobile plattformer, der Android-versjonen av Firefox brukes i svært liten grad, og Firefox-operativsystemet brukes av enda færre.
På tradisjonelle datamaskiner er bildet også litt komplisert, der Mozillas kontrakt med Google løper ut i november. Denne kontrakten sørget for at Googles søkemotor er bygd inn i Firefox, og gav samtidig betydelige inntekter til selskapet. I 2012 tjente Mozilla 272 millioner dollar (rundt 1,7 milliarder kroner) på avtalen, noe som utgjorde 88 prosent av deres inntekter. I dag står Mozilla i en langt svakere posisjon når kontrakten skal reforhandles. Firefox har nå mistet desktop-brukere åtte måneder på rad, og siden sommeren 2011 har de mistet 43 prosent av brukerne.
Også Apple går nedover
Apple og deres Safari har også mistet brukere. Mobilversjonen av Safari gikk ned 14 prosent over de siste to månedene, og desktop-versjonen har også gått nedover. Totalt sett har Safari nå 12,3 prosent av markedet, sammenlignet med 13,1 prosent for to måneder siden. Alt i alt er altså Safari litt mindre enn Firefox, men fordelingen mellom mobil og desktop er helt annerledes, der Apple er betydelig større på mobilsiden.
Det er kanskje ikke helt overraskende Google og Chrome som tjener på frafallet. Chrome på datamaskiner har vokst med 1,6 prosentpoent de siste to månedene, og har nå 19,3 prosent av desktop-markedet, noe som er tidenes beste for Googles nettleser. På mobil gjør Chrome (sammen med den opprinnelige Android-nettleseren) det stadig bedre, og har 39,4 prosent av mobil-nettlesere. Alt i alt har Google 22,6 prosent av nettleser-markedet.
Microsoft vokser litt
Internet Explorer er fortsatt størst, ifølge Net Applications, og har totalt 48,4 prosent av markedet, det samme som for to måneder siden. På desktop har Internet Explorer 58,4 prosent av brukerne, noe som er det høyeste tallet siden februar 2011. Microsoft er imidlertid fortsatt ganske ubetydelige på mobil, med kun to prosent av markedet.
Man skal heller ikke glemme norske Opera, som i juni hadde 2,2 prosent av markedet. Opera har vokst, og 62 prosent av deres kunder bruker mobil-nettleserne til selskapet. Dette tallet kan vokse ytterligere i tiden fremover, da Opera vil nå levere forhåndsinstallert nettleser på Nokias Android-telefoner som er rettet mot nye markeder.
Det skal påpekes at disse tallene stammer fra én kilde. Målingene til StatCounter tegner et annet styrkeforhold, der Chrome er suverent størst. StatCounter bekrefter imidlertid også at Firefox faller, og er nå nede på 13,29 prosent, i forhold til 14,7 prosent for seks måneder siden.
Les også:
- [17.11.2014] Nå får Firefox annonser
- [11.11.2014] Nå er utvikler-Firefox lansert
- [17.06.2014] Test framtidens Internet Explorer
- [30.04.2014] Opera Mini skal konkurrere med Safari
- [12.02.2014] Mozilla innfører reklame i Firefox