Den fremdeles ferske toppsjefen i Microsoft, Satya Nadella, sendte i går ut en omfattende kunngjøring til samtlige ansatte i selskapet, der han legger ut om selskapets nye fokus og strategien fremover.
Det loves endringer og Nadella ønsker tydeligvis å redefinere hva som karakteriseres som selskapets «kjerne».
Forgjenger Steve Ballmers visjon om å være leverandør av «devices and services», enheter og tjenester, blir nå tonet ned.
Nadella har tidligere snakket om sitt mål om å gjøre Microsoft til et selskap som fokuserer på mobil og nettsky, og han gjentar nå at det er dette Microsoft skal handle om i tiden fremover.
Dropper ikke maskinvare
Nadella presiserer likevel at det ikke betyr at de fysiske produktene til Microsoft forsvinner. Han er tydelig på at Xbox, Nokias mobiltelefoner og Surface fremdeles skal satses på. Det er tross alt først nylig at Nokia-oppkjøpet ble fullført og selskapet skal integreres tettere med resten av Microsoft.
Særlig er Microsoft-sjefen tydelig på hvor viktig Xbox er for Microsoft, og hvor heldig Microsoft er ved å ha spillsatsingen i porteføljen.
Mange av teknologiene utviklet for Xbox tjener også de øvrige produktene deres: Stemmegjenkjenning i Skype, grafikkteknologier i Windows, Azures nettsky-infrastruktur og kamerateknologier utviklet for Kinect.
Hybridmaskinen Surface 3 fremheves også som et eksempel på hvordan Microsoft er villig til å designe maskinvare som spiller på styrkene til Windows-økosystemet.
Ny kultur
Ifølge Nadellas epost kan selskapets ansatte se frem til omstrukturering av Microsoft i tiden fremover. De forskjellige teamene skal jobbe for kundene, drives av data og fokusere på hastighet og kvalitet. Nadella sier at ingen områder er skjermet, at det vil bli sammenslåinger, at prioriteringene skal endres, at prosesser skal strømlinjeformes. Microsoft skal også investere mer i opplæring og kursing av ansatte, slik at det blir enklere å skifte stilling og utvikle seg personlig. Forretningsstrukten skal også forenkles, antakelig blir det færre ledere.
Nadella ser at avstanden mellom forbruker- og bedriftsteknologi minker og han ser på alle kunder som «doble» brukere. De anvender den samme teknologien både på jobb, skole og i hjemmet. Disse brukerne krever nettsky-drevne applikasjoner, bedre verktøy for planlegging, bedre sikkerhet og personvern.
Produktivitet er det nye Microsoft skal handle om først og fremst, og Nadella skriver at det ikke bare betyr regneark og dokumenter, men nye verktøy for folk som blir overveldet med apper, sosiale nettverk, tjenester og data. Disse verktøyene skal være personlige, analyserende og hjelpsomme.
Det er tydelig at Nadella ønsker å utfordre Microsoft, selskapet kultur og ansatte, samt gi kundene nye opplevelser. Dette kommer kort tid før potensielle oppsigelser i selskapet, som det har gått noen rykter om, uten at Nadella går nærmere inn på det nå.
Les også:
- [10.10.2014] – Surface Pro går ingen steder
- [23.07.2014] Nokia tynger Microsoft
- [17.07.2014] 18.000 mister jobben i Microsoft
- [16.07.2014] – Microsoft kutter i Finland
- [15.07.2014] Microsoft: – Vi har 14 prosent av markedet
- [14.07.2014] Tror på dype kutt i Microsoft
- [11.02.2014] Hva Microsoft faktisk fornyer
- [05.02.2014] Tre råd til ny Microsoft-topp
- [04.02.2014] Satya Nadella ny Microsoft-sjef