Tjenesten Soundrop har fra før gjort seg bemerket som en unik «jukebox» integrert i Spotify og Facebook, som blant annet gir interaktivitet mellom artister og lyttere.
Nå starter grunnleggerne av Soundrop en ny måte å markedsføre musikk på via internett. Denne gang er det artistene selv som skal tjene på dette. Veksten i strømmemarkedet har tross alt ikke alltid latt seg oversette til vekst i inntektene til musikerne. Samtidig skal det bli enklere å promotere nye artister og nye utgivelser.
Tjenesten heter Show.co og lar plateselskape og artister lage elegante utstillingsvinduer, som igjen skal bidra til at nye tilhengere blir introdusert til artisten.
Det hevdes at løsningen er noe helt nyskapende i bransjen, og de håper å ta en ledende rolle i markedet.
Det fungerer slik at utgiverne kan bygge kampanjesidene via forhåndsdefinerte verktøy, og disse kampanjene kan deretter bygges inn i nettsider, Twitter eller applikasjoner. Kampanjene kan inneholde lydfiler (flere formater støttes), YouTube-videoer og SoundCloud-filer. Deretter kan man legge inn lenker til nettbutikker som iTunes, Amazon, Google Play og flere, samt bygge inn koblinger til en rekke strømmetjenester, enten det er Spotify, Wimp, Deezer, Rdio eller flere.
Man kan også dele informasjonen ut til Facebook, Twitter eller per epost.
Show.co tilbyr flere prissegmenter rettet mot forskjellige typer brukere, og det er mulig å prøve ut tjenesten gratis i fjorten dager.
Jørn Haanæs i Soundrop sier i pressemeldingen at Show.co vil komme både musikere og fans til gode, og at man har bare begynt å skrape på mulighetenes overflate.
Les også:
- [20.10.2014] Spotify lanserer familiedeling
- [04.07.2014] Musikkstrømming knuser nedlastning
- [17.03.2014] Mer penger til norske artister med alternativ modell
- [13.03.2014] Strømmetjeneste ombord på flyet