Facebook har hittil tjent pengene sine på målrettede annonser. Nå prøver de ut et konsept som på sikt kan gi dem flere inntekter.
Nettgigantens nye handleknapp gjør det mulig å kjøpe varer og tjenester direkte fra nyhetsstrømmen i innlegg eller reklame.
Dette vil fungere både i webutgaven og fra mobilen. Det er et poeng at kunden skal kunne gjennomføre hele kjøpeprosessen uten å forlate Facebook.
I første omgang er dette en begrenset test for et utvalg av små- og mellomstore bedrifter i USA, opplyser den sosiale nettjenesten som har om lag 1,2 milliarder aktive brukere.
Pengene går uavkortet til selgeren, men Facebook tenker seg nok å ta en avgift for å være betalingsformidler på lengre sikt. De utelukker iallefall ikke det, ifølge Techcrunch.
Ifølge Facebook er brukernes personvern ivaretatt. Det oppgis at de ikke deler transaksjonene med tredjepart. Det blir mulig å benytte betalingskort som allerede er registrert hos Facebook, eller man kan gjennomføre kjøp uten å lagre betalingsopplysningene til senere.
Les også:
- [03.10.2014] Facebook lover ansvarlig forskning
- [26.08.2014] Nå skal Facebook rydde opp
- [24.04.2014] En milliard besøker Facebook med mobilen