Markedet for nettskybasert lagring har mange aktører, og det er for tiden mye konkurranse om hvem som tilbyr de mest attraktive prisstrukturene eller mest lagring for pengene. Veteranen Dropbox kaster seg nå inn i kampen, og prøver å friste til seg de mer krevende brukerne.
Dropbox Pro, som er den mer avanserte prisstrukturen til selskapet, får nå en rekke oppdateringer som skiller den fra konkurrentene.
Det er snakk om nye muligheter for deling av innhold. Sikkerhet står i fokus, så man skal nå kunne legge inn passordbeskyttelse på lenker man deler, eller sette en tidsfrist på hvor lenge lenkene forblir tilgjengelige. Man kan også begrense nivået på tilgang til mapper man deler.
Man vil også kunne fjernslette filer fra en enhet man har mistet eller blitt frastjålet. Filene forblir på Dropbox-kontoen, men fjernes fra den gitte enheten.
Til slutt får Dropbox Pro én pris: 9,99 dollar/euro i måneden, noe som gir hele 1 TB med lagring. Tidligere fikk man 100 gigabyte for den samme prisen, eventuelt 500 gigabyte for 50 dollar i måneden.
Dropbox ivaretar også den bedriftssentriske Dropbox for Business, som koster 12 euro i måneden per bruker, og tilbyr blant annet avanserte administrative funksjoner. Det er ingen endringer i prisstrukturen der i denne omgang, men ifølge Techcrunch er bedriftslagring en suksess for selskapet, med 4 millioner firmaer som kunder. Totalt sett har Dropbox nå over 300 millioner kunder som lagrer over en milliard filer daglig.
De eksisterende kundene av Dropbox Pro vil se de nye funksjonene i løpet av dager.
Les også:
- [15.07.2014] Slik skal Amazon utfordre Dropbox
- [26.06.2014] Svarer i kappløpet med Microsoft
- [24.06.2014] OneDrive blir billigere og større