Foreløpig data i DisplayCast-rapporten fra analyseselskapet Meko, viser at det i andre kvartal i år er blitt solgt flere LCD-skjermen enn CRT-skjermer i Europa. Dette skriver britiske Computer Shopper.
Tallene overrasker noe siden mangel på spesielt 15-tommer skjermer har drevet prisen på slike skjermer oppover. Det totale markedet for separate dataskjermer hadde lavere vekst i andre kvartal i år enn forventet, noe som blant annet skyldes økt omsetning av bærbare PC-er.
Les også:
- [19.07.2004] Solid mobilvekst for LG
- [08.03.2004] Bedret tilgang på LCD-paneler
- [27.11.2003] Lanserte 57-tommers LCD-skjerm
- [06.10.2003] LCD-skjerm med ekstrem oppløsning
- [13.03.2003] Flatskjermene tar over
Meko forventer at LCD-salget stadig vil ta vil ta nye markedsandeler, men mangelen på 15-tommers skjermer vil gjøre vekstraten lav.
- Innen begynnelsen av 2005 vil LCD-skjermer stå for mer enn tre firedeler av av markedet, sier Bob Raikes, sjef for Meko, til Computer Shopper.
- Veksten avhenger dog av at produsentene greier å øke produktene ved de nye generasjonene av fabrikker. Dette har til nå ikke vært enkelt pg dette er den ene faktoren som har gjort det mulig for skjermprodusentene å øke prisene på skjermer med visse størrelser.
Den største leverandøren av LCD-skjermer i andre kvartal i år var Samsung med 959.000 skjermer. Deretter følger Dell med 707.000 skjermer, HP med 691.000 skjermer, LG med 541.000 skjermer og Philips med 476.000 skjermer.