Oslo kommune har vært stemplet som en digital sinke, men nå er selv kritikerne over seg av begeistring av den varslede satsingen.
Det sittende byrådet (Høyre, Venstre og Krf) har for en drøy time siden overlevert forslag til hovedstadens budsjett.
Forslaget viser en historisk satsing på digitalisering. Samlet er det avsatt hele 550 millioner kroner for å videreutvikle kommunens IKT-løsninger i perioden 2015-2018.
Her kan du lese budsjettforslaget (pdf) i sin helhet.
Det skal utvikles nye elektroniske tjenester fra Kemneren, Næringsetaten og Plan- og bygning til neste år. Sistnevntes byggesakarkiv skal digitaliseres frem mot 2017.
Videre er det foreslått en årlig sentral investeringspott virksomhetene kan søke på for å utvikle «enda flere elektroniske tjenester til innbyggere og næringsliv».
I tråd med statens planlagte digitale førstevalg, der innbyggere aktivt må be om papir dersom de foretrekker det, altså en motsatt tilnærming fra det som tidligere var tilfelle, så vil byrådet nå gjøre elektronisk dialog til den primære kanalen.
– Jeg pratet nylig med finansbyråd Eirik Lae Solberg, og ifølge ham er dette en betydelig økning. Nå ligger IKT-investeringene over selv det Stockholm har, og de har jo fått til veldig mye. Der har de masse selvbetjeningsløsninger og en effektiv forvaltning. Det er enkelt for innbyggerne og kommunen har klart å organisere seg smart, sier viseadministrerende direktør Heidi Arnesen Austlid i IKT-Norge til digi.no.
digi.no har foreløpig ikke fått tak i finansbyråden fra Høyre for en kommentar.
– Lurer innbyggerne til å hjelpe seg selv
Austlid har tidligere reagert kraftig på det hun kalte halvdigitalt tøv i Oslo kommune, men ser nå frem til at byrådet endelig kommer med en skikkelig IKT-satsing.
– Dette forutsetter at disse midlene i hovedsak blir brukt til å lage digitale selvbetjeningsløsninger for innbyggerne. Det vil på sikt gi store innsparingsmuligheter for kommunen. Dette er investeringsmidler de vil få igjen i den andre enden. Du lurer innbyggerne til å betjene seg selv, sier hun.
Ikke ulikt hvordan bankene har blitt mer effektive ved å få kundene til å betjene seg selv i nettbanken, istemmer byrådsmedlem Ivar Johansen fra SV.
– Dette er en god oppfølging av det jeg selv har foreslått tidligere så langt jeg kan se. Nivået på IKT-investeringene er svært stort i forhold til dagens nivå, sier SV-politikeren om budsjettforslaget.
Det er ingen tvil om at dette kommer til å bli vedtatt Ifølge ham er det nå tverrpolitisk enighet om satsingen på IKT i hovedstaden. Kanskje er det noen mindre uenigheter, men hovedlinjene krangles det ikke om.
– Det er ingen tvil om at denne satsingen kommer til å bli vedtatt enstemmig, sier Ivar Johansen.
IKT-Norges visedirektør Heidi Arnesen Austlid mener de 550 millioner kronene er svaret på utfordringene Oslo kommune har hatt med manglende digitale tjenester, og følgelig noe som kan ta hovedstaden fra sinke-status til ledende på området.
– Ja, absolutt. Det er ambisiøst av finansbyråden å legge så mye penger på bordet, med det viser også at de tar dette alvorlig. Det betyr forhåpentligvis at det nå blir skikkelig bra å være innbygger i Oslo. Men å få gode digitale publikumstjenester forutsetter også at de gjøre en god jobb med systemene i bakkant. Det må være heldigitale tjenester hele veien, sier Austlid.
Tilbake i 2012 utbasunerte hun: – Oslo er digitalt sett helt horribelt.
Les også:
- [25.09.2014] IT-sinke skal bli fyrtårn
- [27.01.2012] Halvdigitalt tøv i Oslo kommune