Nav betaler 29 millioner i år for å bruke den offentlige portalen Altinn, men likevel har Navs brukere i liten grad fått muligheten til å levere elektroniske skjemaer på denne måten.
– Jeg er overrasket over at Nav ikke har vært mer opptatt av å lete etter de gode løsningene i samarbeid med oss, sier direktør Lars Peder Brekk i Brønnøysundregistrene, som har ansvaret for Altinn, til Dagens Næringsliv.
Både næringslivet og privatpersoner kan levere digitale skjemaer til det offentlige gjennom portalen Altinn, men Nav utnytter portalen for dårlig, mener Altinn-sjefen.
Nav betaler 29 millioner kroner i år for å bruke Altinn. Prisen er beregnet ut fra hvor stort potensial Nav har for transaksjoner i portalen, og er den samme som for Skatteetaten, som står for 88 prosent av transaksjonene.
– Det stemmer at vi til nå har vært en mindre bruker av Altinn enn det vi i prinsippet betaler for, sier utviklingsdirektør Ingunn Midttun Godal i Nav til avisen.
Tull om signatur
Lars Peder Brekk mener blant annet at selvbetjent uttak av foreldrepermisjon er en tjeneste Nav burde kunne tilby digitalt gjennom Altinn. Nav opplyste imidlertid til Dagens Næringsliv allerede i sommer at dette vil være for teknisk krevende fordi søknaden krever signatur fra to personer samtidig.
– Det er bare tull. Det er ingen problem for oss å få inn både én, to og ti signaturer dersom folk bruker Altinn og kan identifisere seg, sier Brekk. (©NTB)
Les også:
- [09.01.2015] Feirer statlig IT-prosjekt
- [28.11.2014] Mer Nav-bråk i vente
- [28.11.2014] – Nav er på «brevgiro-nivå»
- [28.11.2014] IT-smell kan koste Nav 340 millioner
- [16.10.2014] Frykter ny IT-sprekk i Nav
- [30.06.2014] Altinn-app klar for «alle» plattformer
- [13.06.2014] Få Altinn på mobilen
- [23.01.2014] Nav kastet bort millioner på IT-prosjekt