Netflix-aksjen kollapset da de la frem skuffende resultater onsdag kveld.
I etterhandelen stupte aksjen 26,44 prosent på Nasdaq-børsen i New York. Mer enn 45 milliarder kroner dunstet dermed bort fra selskapets markedsverdi.
Før smellen hadde aksjekursen lagt på seg 22 prosent hittil i år.
Strømmegiganten bommet på egne forventninger om brukervekst. Regnskapet (pdf) for kvartalet som ble avsluttet 30. juni viser en netto økning på 3 millioner abonnenter. Det var langt under prognosen til Netflix på 3,7 millioner.
Toppsjef Reed Hasting ga mesteparten av skylden på prisøkningen de varslet for nye abonnenter tilbake i mai, da månedprisen økte fra 79 til 89 kroner her til lands, eller fra 8 til 9 dollar i USA. Eksisterende kunder er skjermet for prishoppet i to år.
Frykten som preget investorene i går skyldes nok like mye kunngjøringen fra konkurrenten HBO, som samme dag varslet en ny strømmetjeneste som går på lufta neste år.
Julingen på børsen kom på tross av en solid vekst i både inntekter og resultat. Netflix har nå drøyt 50 millioner betalende abonnenter.
I kvartalet omsatte de strømmetjenester for 1,22 milliarder dollar, opp drøyt 38 prosent fra samme periode i fjor. Driftsresultatet etter skatt endte på 59 millioner dollar, mot 32 millioner dollar for et år siden.
Les også:
- [06.01.2015] Nå vil Netflix anbefale TVer