Vi handler stadig mer via nettbutikker, men undersøkelser antyder at denne handelen kunne ha vært betydelig høyere dersom nettbutikkene hadde vært mer brukervennlige. Ikke minst gjelder dette når den potensielle kunden besøker nettbutikken med en mobiltelefon, hvor langt færre potensielle kjøp blir fullført enn ved bruk av andre enheter.
Samtidig brukes mobile enheter i økende grad ved besøk på weben.
En annen faktor som er med på å begrense netthandelen, er kredittkortsvindel. Ifølge data fra U.S. Census Bureau for 2012, skal svindelraten være ti ganger så høy ved netthandel som når det fysiske kredittkortet er i bruk. Dette gjør at mange er skeptiske til å oppgi kredittkortinformasjon til ukjente aktører.
Derfor har webstandard-organisasjonen W3C nå kunngjort et initiativ som ikke bare skal kunne bidra til mer brukervennlige og mindre svindelutsatte betalingsløsninger på weben, men som også skal skape nye muligheter for virksomheter og forbrukere innen områder som kuponger, lojalitetsprogrammer og kryptovaluta som Bitcoin. W3C mener at dagens mangel på standarder på dette området gjør det vanskeligere å tilpasse netthandelsløsninger til nye betalingstilnærminger og -leverandører.
Initiativet innebærer først og fremst etableringen av den nye Web Payments Interest Group i W3C. Gruppen skal i hovedsak være et forum for tekniske diskusjoner om hvordan nettbetaling kan gjøres bedre, men har også som mål å etablere et felles utgangspunkt i webplattformen for leverandører av betalingstjenester.
Et mål for det nye initiativet er å integrere betaling sømløst inn i den åpne webplattformen. W3C inviterer derfor banker, kredittkortselskaper, myndigheter, mobiloperatører, leverandører av betalingsløsninger, forhandlere, teknologiselskaper og skapere av innhold til å delta i interessegruppen.
Den nye interessegruppen skal blant annet studere de nåværende manglende knyttet til brukervennlighet, sikkerhet og personvern i webteknologien, for deretter å anbefale hva som må til for å fylle disse hullene. Dette arbeidet vil skje i samband med andre organisasjoner i betalingsbransjen som bruker webteknologier.
Lommebøker
Det første som interessegruppen skal konsentrere seg om, er digitale lommebøker, som anses av mange som effektivt både for å redusere svindelen og å forbedre personvernet til kundene, ved at kundene deler sensitiv informasjon med betalingstilbyderne, i stedet for med forhandlerne.
– I tillegg kan lommebøker forenkle transaksjoner fra mobile enheter og gjøre det enklere å integrere nye betalingsinnovasjoner. For å lykkes må alle de involverte parter enes om et lommeboksystem, men systemene til nå har ikke demonstrert det interoperabilitetsnivået som kreves for stor utbredelse. Mangelen på standarder for betalingsprosessering gjør det vanskelig å implementere lommebøker og å oppnå fordelene med automatisering. Mens det ikke ligger i charteret til Web Payments Interest Group å utvikle nye betalingsmetoder, vil gruppen skape et rammeverk for å sikre at webapplikasjoner på standardiserte måter kan ha grensesnitt til alle nåværende og framtidige betalingsmetoder. I dette arbeidet spiller mobilbruk en viktig rolle, men rammeverket vil omfatte hele utvalget av enheter som folk bruker til nettbetaling, skriver W3C i en pressemelding.