FORNEBU (digi.no): Google er kjent for fargerike og lekne kontorlokaler, med innslag av rutsjebaner, spill, akvarium eller et utall andre kreative påfunn. Norgeskontoret har en utpreget hyttestemning med peiskos og et lysende elghode på veggen.
Ved hovedkontoret i Mountain View i California har de fått laget en spesiell sykkel med plass til åtte stykker samtidig, som kan avholde møter mens de sykler rundt på campus.
Er slike fakturer noe som bidrar til innovasjon? Kanskje.
Det blir mer uformell prat mellom kollegene med trivelige omgivelser, men det er ikke dette som er utslagsgivende, mener Mo Gawdat.
Det kommer til et punkt der selskaper begynner å bli mer opptatt av å beholde det eksisterende enn å innovere Google X-direktøren, en av lederne ved Googles mystiske lab som jobber med alt fra selvkjørende biler til kroppsnær teknologi og internettballonger, var denne uken på besøk hos Telenor på Fornebu.
Etter sitt åpningsforedrag på Digital Winners-konferansen var det tid for en lukket seanse for asiatiske app-utviklere Telenor hadde flydd inn, og utvalgt teknologipresse som digi.no.
Tema var innovasjon. Nærmere bestemt hvordan reglene for innovasjon er i Google.
Gawdat har selv grunnlagt over femten teknologibedrifter, han har i tillegg etablert et 50-talls av Googles kontorer i verden, og er nå direktør ved X-laben.
– Jeg har også jobbet for IBM og Microsoft før, og det kommer til et punkt i selskaper der de begynner å bli mer opptatt av å beholde det eksisterende enn å innovere, sier han.
Det var et lite spark til hans tidligere arbeidsgivere. IBM sov i timen og «satt fast» i stormaskin for lenge. Microsoft hang seg opp i Windows-suksessen, mener han.
På et tidspunkt hadde Microsoft utviklet maskinvare som kunne ledet til iPhone eller iPad, men ledelsen var ikke tilstrekkelig opptatt av mobile enheter. Det var pengemaskinene Exchange eller Office folk trengte.
– Hadde dette vært gjort utenfor Microsoft ville det blitt til iPhone. Det vet jeg fordi jeg jobbet med dette i Microsoft, sier Mo Gawdat.
Regler for innovasjon
Google opererer med «9 rules of innovation», men listen begynner å dra på årene. Minst fem er fortsatt temmelig relevante, sa Gawdat. Han gikk ikke gjennom alle. De han trakk frem ble stort sett innledet med en tilsynelatende barnslig Youtube-video.
1. Ansett de beste. Dette er mennesker som ofte er «rare», vedgår Gawdat. Det er svært drevne, noen ganger geniale folk, som kan være vanskelige å håndtere. Demonstrert ved masterkokken i tegnefilmen Ratatouille. (Hæh, det er jo en rotte på kjøkkenet!)
2. «I Like Turtles». Ideer kommer fra alle steder. Google-toppene Eric Schmidt og Larry Page får ofte selv passet påskrevet under interne møter. «Det der virker ikke», kan medarbeidere finne på å si.
3. «I don´t like you Mommy». En søt video av et lite barn som sier han bare liker mamma når han får kjeks. Relasjonen til videosnutten gikk oss litt hus forbi, men budskapet til Gawdat var at man må dele kunnskap internet.
– Vi jobber med superkonfidensielle ting i Google X, men absolutt alle i organisasjonen vet alt som foregår. Internt har vi ingen hemmeligheter. De som jobber med selvkjørende biler kan dermed finne på å foreslå ting til helt andre prosjekter. Når folk deler mer, lærer de mer og plutselig begynner ting å skje.
4. «Transformers step by step». Vi har aldri noensinne i Google startet med en idé som endte opp slik når den var ferdig. Du må forvandle eller tilpasse ideene underveis. Morf ideene og forslagene, ikke drep dem. Det er billigere å eksperimentere enn å utvikle et helt forretningscase, kan vi lese fra lysbildet hans.
5. «Fold a t-shirt in 2 seconds». Ja, det er fortsatt en video som innleder punktene. – Dette er nøkkelen til innovasjon. Hastighet betyr noe. Ingen innovasjon skal ta lenger enn 3 måneder, sier Mo. I Google bør man ikke komme med en idé som koster en milliard dollar å gjennomføre. Kom å be om 50.000 dollar, så når kriterier A, B og C er oppfylt kan du komme å be om mer.
6. «Math Song: School of Rock». – Vi er ekstremt datadrevne. I et av mine første møter med Eric Schmidt (daværende konsernsjef, nå styreleder i Google red.andm) sa han klart ifra at jeg ikke kunne bruke «stort» (huge) som begrep i et prosjekt. Det er relativt. Jeg meg de faktiske størrelsene.
7. Vi innoverer aldri for å skape penger. Brukeren (kunden) kommer først.
8. «Should I buy blocks?» Mange kule ideer kommer fra de 20 prosentene av arbeidstiden Google lar ansatte bruke på egne prosjekter. Dette gir en frihet til å innovere, mener han.
Egyptiske Mo Gawdat fortalte under seansen at hans livs visjon var å få se et nytt Google springe ut et annet sted i verden enn USA.
– Tankesett (mindset) er det viktigste. Norge er et lite marked, så mange tenker hvordan kan jeg bygge et stort selskap her? Ikke bygg det for Norge, design virksomheten for et globalt nedslagsområde. Du må heller ikke starte her. Se på israelske oppstartselskaper. De lager nye oppstarter, drar senere til Silicon Valley og tjener en milliard dollar. Så tar de gevinsten tilbake til Israel og starter fem nye selskaper, for så å gjenta syklusen.
Han trakk også fram behovet for rollemodeller med en liten historie. I Silicon Valley hadde han observert 16-åringer på kafé som diskuterte hvordan algoritmene i selvkjørende biler burde «snakke» bilene i mellom, ikke bare til skyen. – Rollemodellen i Silicon Valley er å bli Mark Zuckerberg, sier han.
Les også:
- [23.12.2014] Googles førerløse bil klar for veien
- [23.10.2014] Han tør å drømme stort