Nina Aulie er ferdig som IKT-direktør i Nav. En melding fra Aulie gikk ut på en intern e-post til de ansatte rett før lunsj. Det opplyser en betrodd kilde til digi.no.
Også andre sentrale skikkelser fra norsk IT-miljø bekrefter at de har sett e-posten, som nå skal ha begynt å spre seg også utenfor Nav.
Innholdet i brevet fra Aulie blir beskrevet som svært emosjonelt, ifølge en kilde digi.no har pratet med. Nav skal i dag ha mottatt en rapport fra McKinsey, som ser ut til å spille en sentral rolle i denne saken.
Verken Nina Aulie selv eller Nav-direktør Joakim Lystad har hittil gjort seg tilgjengelig for pressen.
Du kan sitere Joakim Lystad på følgende, får digi.no opplyst av pressevakten i Nav:
– Nav bekrefter at IKT-direktør Nina Aulie har sagt opp sin stilling. Det er leit for både Nav, Nina og meg at dette arbeidsforholdet avsluttes på denne måten. Vi vil nå inntil videre velge en fungerende leder for avdelingen.
Mer vet vi foreløpig ikke. – Lystad sitter opptatt i møter. Det vil vare ut dagen, vil jeg tro, sier pressevakten.
digi.no har bedt om innsyn i McKinsey-rapporten.
– Den rapporten er «under bearbeiding» internt, og vi kan av den grunn ikke få innsyn før senere, opplyste Nav først. Senere retter de til at rapporten «ikke er ferdig ennå».
Etter det digi.no erfarer hevder Aulie i sitt følelsesladde avskjedsbrev at det er mye feil i denne rapporten.
Nav forvalter godt over 300 milliarder kroner eller om lag en tredjedel av Norges statsbudsjett. Etaten sitter med store uløste oppgaver med IKT-systemer som ikke fungerer slik de skal. Senest i dag bekrefter Nav dette selv i en kronikk på digi.no.
Det pågår derfor en stor jobb med å forbedre IT-systemene deres. Aulie har siden 2006 hatt en av de mest krevende stillingene i IT-Norge.
Nå blir Nav stilt langt tilbake i tid – Synd for Nav
Viseadministrerende direktør Heidi Arnesen Austlid i IKT-Norge understreker at de ikke har sett McKinsey-rapporten.
– Vi kjenner Nina Aulie som en meget dyktig IT-sjef som har hatt en vilje til å gjøre store endringer. Hun er visjonær, men har ikke fått rommet hun trenger. Det er vår analyse, sier Austlid.
Problemene med Nav er mange, men de lå ikke nødvendigvis hos Aulie, men i Nav-ledelsen og høyere opp, mener hun.
– Nav er en av de mest utskjelte offentlige etatene. Det er store forventinger til hva de skal levere. Vi mener Aulie kunne vært en veldig viktig og sentral brikke i å få til disse endringene, men hun har antakelig ikke fått rommet til å gjøre det. Nå blir Nav stilt langt tilbake i tid. Synd for Nav.
Det har lenge vært mye IT-bråk rundt Nav, både på kommunalt og statlig nivå. Det blir ikke bedre av at IKT-direktøren slutter slik, mener IKT-Norge.
Austlid håper nå at nevnte McKinsey-rapport snarest blir offentliggjort, slik at det kan bli klart hva den inneholder. Inntil så skjer kan hun bare spekulere.
– Jeg vil anta at all den negative oppmerksomheten rundt Nav og IT-systemene deres over lang tid er noe av beveggrunnen for rapporten. Det er ikke lenge siden det store moderniseringsprosjektet i Nav gikk åt skogen. Og bare uker siden vi så Altinn-direktøren selge ut Nav på forsiden av Dagens Næringsliv. Det er utrolig mye støy rundt Nav, sier Heidi Arnesen Austlid.