Lenovo kunngjorde i går at selskapets oppkjøp av Motorola Mobily fra Google er fullført. Oppkjøpet har blitt godkjent av konkurransemyndigheter i USA, EU, Kina, Brasil og Mexico.
Totalt har Lenovo gitt 2,91 milliarder dollar for den tradisjonsrike mobilprodusenten. Dette inkluderer dog over en halv million nyutstedte aksjer, noe som representerer omtrent 4,7 prosent av aksjene i Lenovo.
Tap for Google?
Google beholder eierskapet til det meste av Motorola Mobilitys patentportefølje og det meste av kontantbeholdningen som var på 3,2 milliarder dollar da Google kjøpte selskapet i 2011. Med på kjøpet fikk Google den gang også skattefordeler som har blitt verdsatt til 2,4 milliarder dollar. Dessuten solgte Google tv-boks-virksomheten til amerikanske Arris for 2,3 milliarder dollar året etter.
Aksjeporteføljen til Motorola Mobility ble ved oppkjøpet ansett for å være verdt 5,5 milliarder dollar. Hvor mye verdi den har hatt for Google i praksis i patentstridene omkring Android, er uvisst. Men samtidig legger man sammen beløpene over, inkludert verdien av videresalget av Motorola Mobility, har Google reelt sett betalt under to milliarder dollar for patentporteføljen, dersom man ikke regner inn de negative driftsresultatene til Motorola Mobility i perioden Google har eid selskapet.
Motorola Mobility beholder 2000 av patentene i den opprinnelige porteføljen, en lisensavtale de de øvrige patentene og annen immateriell eiendom, et stort antall krysslisensieringsavtaler, samt varemerker og annet knyttet til Motorola Mobility-merkevaren.
Troverdig utfordrer
Ifølge pressemeldingen fra Lenovo vil oppkjøpet posisjonere Lenovo som den tredje største produsenten av smartmobiler. Ifølge IDCs tall for tredje kvartal i år betyr dette at Lenovo går forbi Xiaomi, som har kommet som en rakett i smartmobilmarkedet i Asia denne høsten.
Lenovo overtar også Motorola Mobilitys nesten 3500 ansatte, hvorav omtrent 2800 holder til i USA.
– I dag oppnådde vi en historisk milepæl for Lenovo og for Motorola, og sammen er vi klare til å konkurrere, vokse og vinne og det globale smartmobilmarkedet. Ved å bygge en sterk nummer tre og en troverdig utfordrer til de to på toppen innen smartmobiler, vil vi gi markedet noe det har hatt behov for – valgmuligheter, konkurranse og en ny gnist av innovasjon, sier Yang Yuanqing, formann og CEO i Lenovo, i en pressemelding.
Liu Jun, president for Lenovos mobilvirksomhet forteller at de to selskapene til sammen ventes å levere mer enn 100 millioner mobile enheter allerede i år, men dette inkluderer også nettbrett. Lenovo har på mobilsiden et sterkt fotfeste i Kina, mens Motorola er mer utbredt i modne markeder som USA.
Lenovo regner med å bruke fire til seks kvartaler på å gjøre Motorola-virksomheten lønnsom.
– Motorola er i gode hender hos Lenovo, et selskap som satser fullt og helt på å lage flotte enheter, sier Larry Page, toppsjef i Google, i en kommentar til at handelen nå er avsluttet.
Les også:
- [22.12.2014] Lenovo stormer fram i Norge
- [06.11.2014] Lenovo vokser kraftig i Europa
- [30.10.2014] Sterk vekst bak Samsung og Apple
- [30.01.2014] Motorola er solgt