Mange kjenner allerede til Apples iBeacon-teknologi, som bruker Bluetooth-protokollen til å la små brikker kommunisere med mobiler og nettbrett som kjører iOS 7 eller nyere.
Ideen er at teknologien kan brukes til markedsføring. iBeacon-sendere skal kunne installeres i butikker, og vil kunne sende kundene tilbud og annen informasjon når de fysisk kommer i nærheten av de relevante butikkene. Det krever imidlertid at kunden har installert en app som hører til den gitte butikken.
Det finnes flere muligheter, museer som kan sende ut informasjon om utstillinger man ser på, flyselskaper som holder brukerne oppdatert når de er i nærheten av gaten, og lignende.
iBeacon er foreløpig ikke veldig utbredt, men alternativer er likevel på vei.
Nå har nemlig Apples største konkurrent, Samsung, bekreftet sin variant, kalt Proximity.
Det bygger på samme Bluetooth-teknologi, og konseptet er likt: Brukerne vil få informasjon om tilbud fra butikker, og kan oppdateres på sportsarrangementer, flyplasser, restautaner og lignende.
Den store forskjellen fra Apples løsning er at mens iBeacons fungerer kun mot relevante applikasjoner, skal Proximity kunne nå brukeren på systemnivå. Det vil si at utviklere vil kunne integrere seg dypere inn i Samsung-mobiler, og sende varslinger mer direkte til brukere, uten å gå via en app.
Faren for mer mas er dermed mer tilstede, men man kan selvsagt deaktivere denne typen løsninger om man ikke ønsker dem.
Les også:
- [04.08.2014] App lar blinde finne frem
- [17.09.2013] Er dette Apples alternativ til NFC?