Kommunene krever at staten gir langt tydeligere beskjed om hva slags IT-tiltak som er på trappene – og klar melding om hva det vil koste og hvordan det skal finansieres.
Det kommer frem i et notat fra kommunesektorens organisasjon KS til Kommunal- og Moderniseringsdepartementet (KMD), og som digi.no har fått innsyn i.
For sent
Her kommer det frem at statlige etater iverksetter store digitaliseringsprosjekter som berører kommunene, som i sin tur blir trukket inn alt for sent.
Det står i kontrast til det formelle målet om at stat og kommune skal spille på lag for å gi innbyggere og næringsliv best mulig digitale tjenester.
Konkrete eksempler er:
- A-ordningen.
- Sikker digital post til innbyggere.
- Nødnett.
- Meldingsutveksling i helse- og omsorgssektoren.
- Ny løsning for det offentlige kartgrunnlaget.
Krever mye
I tillegg kommer de mindre satsningene, som også krever betydelige ressurser i kommunene.
Eksempler er:
- Statens Landbruksforvaltnings løsninger for søknad og rapportering fra landbruket.
- Kulturdepartementets løsning for søknad om tippemidler.
- Husbankens bostøtteordning.
- BUF-etats barnevernløsning.
Koster slit
Hos KS peker områdedirektør Trude Andresen spesielt på A-ordningen.
Dette er en felles innrapporteringsordning for arbeidsgivere, der fem rapporter til Nav, Skatt og SSB krympes til én felles rapport.
Den trer i kraft fra nyttår, men og her har det kostet kommunene mye slit å bli klare i tide.
– Det har tatt mye ressurser som ikke var planlagt for, siden sektoren ble sent trukket med, sier områdedirektør for digitalisering, Trude Andresen, til digi.no.
Les litt mer om A-ordningen
Må se helheten
De siste årene har kommunene meldt fra til departementet om sine behov:
*** Det er helt greit med en sterkere nasjonal styring av IT-tiltakene, men da må kommunene få være med og ha reell innflytelse underveis.
*** Staten må lære å se stat og kommune som en helhet når IT-tiltakene planlegges.
*** Konkret har KS foreslått at de største IT-løftene i offentlig sektor ikke skal høre hjemme i et fagdepartement. Da er det bedre å organisere dem som tverrfaglige program som inkluderer hele offentlig sektor.
Kommer for sent
Formelt har regjeringen sitt på det tørre:
Det såkalte Digitaliseringsrundskrivet pålegger statlige virksomheter å drøfte kommende IT-tiltak med KS hvis de «i vesentlig grad berører kommunesektoren».
Men det følges ikke opp i praksis:
– Dette er gode intensjoner, men erfaringene viser at KS allikevel kommer for sent inn i prosessen og at virksomhetene fortsatt forholder seg til egen sektor, kommer det frem av notatet.
Krever opprydding
Nå foreslår KS å få ryddet opp i dette i form av et fast årlig møte med KMD.
Møtet bør finne sted i januar og ha som mål å etablere en felles virkelighetsoppfatning, drøfte prioriteringer og mulige løsninger for strukturelle og økonomiske utfordringer for kommunal sektor samlet.
– Situasjonen er blitt bedre de siste årene, men det er fremdeles mye å ta tak i, sier områdedirektør Andresen.
Usikker på metoden
KS har bedt KMD om å vurdere forslaget, som ble fremmet på et møte mellom partene 10. november.
Et svar fra departementet er ennå ikke klart.
I en kommentar til digi.no er ikke statssekretær Paul Chaffey (H) sikker på at et møte på starten av året er svaret på problemet.
– Det kan være litt skjevt i forhold til budsjettprosessene, mener han.
Flere muligheter
Samtidig mener han det «er greit å minne om at KMD er med på å finansiere Komm IT» - et program i KS som nettopp skal sørge for bedre samspill mellom kommunene og mellom kommunene og staten på IT-området.
Chaffey trekker også frem at KS bør ha mulighet til å fremme budskapet i samarbeidsorganet Skate (Styring og koordinering av tjenester i e-forvaltning).
Alle skal med
– Uansett er vi enige om å involvere alle parter så tidlig som mulig. Det er jo et krav i Digitaliseringsrundskrivet.
– Men ifølge KS blir ikke dette kravet fulgt opp i praksis.
– Da må vi se på konkrete tilfeller av dette og finne ut hvordan kommunene faktisk skal bli tatt med, svarer Chaffey.
Les også:
- [09.01.2015] Feirer statlig IT-prosjekt