Sony skal redusere både mobil- og tv-utvalget i de kommende årene. Dette er en del av den treårsplan som skal snu den negative utviklingen selskapet har vært i de senere årene. Det primære målet er igjen å kunne gå med overskudd.
– Vi sikter verken mot størrelse eller markedsandeler, men mot bedre profitt, sa Hikoki Totoki, sjef for Sony mobilvirksomhet, under en investorkonferanse som Reuters rapporterer fra.
Sony ser ikke bort fra at kuttene vil føre til en nedgang i omsetningen til disse virksomhetene på så mye som 30 prosent. Samtidig sikter Sony mot å øke omsetningen i dataspillvirksomheten med opptil 25 prosent de neste tre årene. Selskapet har også som mål å kunne selge mer til hver av kundene som betaler for innhold, blant annet musikk og video, fra Sony.
Sony har også stor tro på selskapets bildesensorvirksomhet. I treårsperioden håper selskapet på å øke omsetningen i denne virksomheten med så mye som 70 prosent, til så mye som 1,5 billioner yen, omtrent 86 milliarder norske kroner. Sony leverer bildesensorer til en økende antall mobilleverandører, inkludert Apple.
Les også:
- [26.11.2014] Denne smartklokken kan bli helt unik