Det er en kjent sak at diverse abonnements-former er populære for tiden, enten det er for underholdningstjenester som Netflix eller Spotify, eller programpakker som Adobe Creative Cloud eller Office 365.
Norske Opera ønsker å kaste seg på denne bølgen, og lanserer nå en abonnements-løsning for sin app-butikk, som via en avtale med Microsoft er i ferd med å bli verdens tredje største.
Det å faktisk iverksette abonnementsløsningnene er imidlertid opp til operatørene, ikke Opera selv.
Via Opera Subscription Mobile Store kan operatørene skape sine egne, abonnementsbasere app-butikker for sine kunder. En slik butikk vil bli brandet med operatørens logo og merkevare.
Opera legger opp til ukentlig betaling av en fast sum, og brukerne vil da kunne laste ned så mange apper som de ønsker. Det er også Opera selv som vil drifte løsningen og ta seg av betalingssystemet. Operatørene får på sin side en jevn inntektsstrøm og Opera frister med veldig lite påkrevd arbeid fra operatørenes side.
Brukerne som skriver seg opp på abonnementet, får først en syv dagers prøveperiode, der de kan laste ned så mange apper de vil.
Ifølge Opera er fem operatører allerede med på programmet, over tre kontinenter. En av disse er MTS i Ukraina, og markedssjefen der, Oleg Reshetin, påpeker i pressemeldingen at det at Opera tar seg av hele prosessen er en stor fordel, da de kan fokusere på å hente inn nye kunder til butikken.
Les også:
- [19.11.2014] Får verdens tredje største app-butikk
- [21.08.2014] Microsoft velger Opera på nytt