Linux-konsulentselskapet Linpro satser nå hardere på produkter og stadig mer på programvareutvikling og salg.
- Er du konsulent, bruker du mye tid på innsalg og det er liten skaleringseffekt. Derfor forsøker vi å produktifisere oss mer, forteller Geir Isene som overtok som Linpro-sjef i mars, til digi.no.
Selskapet er i disse dager i ferd med å starte salget av to nye produkter. Selskapet har på forhånd skaffet seg to tunge partnere - Dell og Bravida.
Det første produktet er utviklet i et felleseid selskap med Bravida. Multiframe, som både produktet og selskapet heter, er en tynn klient som kan brukes på enkle PC-er på samme måte markedsleder Citrix gjør.
Les også:
- [27.10.2006] Klok norsk tynnklient gunstig fornyet
- [28.02.2005] Linpro oppgraderer tynnklientløsning
- [05.07.2004] Linux-selskapet bytter sjef
- [05.05.2003] Sarpsborg velger årgangs-PC-er
Tynne klienter legger alt arbeidet på serveren og mottar/sender bare skjermbilder og tastetrykk. Multiframe gir i følge Linpro-sjef Geir Isene både billigere en Citrix og gir en stor fordel.
- Brukeren kan med et tastetrykk bytte mellom å bruke applikasjoner på en Windows-server og en Linux-server. Dermed kan organisasjoner lettere ta i bruk Linux og bruke det er der det passer, sier Isene til digi.no.
Isene mener at det er særlig administrasjonsmulighetene som skiller Multiframe fra Citrix. Multiframe skal gjøre det svært enkelt å sette rettigheter og hvilke tjenester grupper av brukere skal ha tilgang til. Multiframe kan også administrere Citrix-brukere.
Linpro har brukt to år og 4-5 årsverk på å utvikle Multiframe. Produktet var ferdig i fjor høst, men det er først nå salget starter for alvor, for nå er den første kunden oppe og går. Det er Sarpsborg Kommune, som påstår de har spart 4,5 millioner kroner på Multiframe. Noe kommer fra bruk av Linux, men hovedbesparelsen er at brukerne klarer seg med Pentium 2-maskiner.
- Klienten og programvare som skal installeres på den enkelte PC er bare på 13 megabyte, forteller Linpro-sjefen.
Bravidas selgere sikter særlig mot offentlig sektor i salget av Multiframe.
Det andre produktet Linpro skal starte salget av er et spamfilter. Produktet er i utgangspunktet åpen-kildekode-pakke SpamAssassin.
- SpamAssassin er en av de bedre antispam-filterne, men i utgangspunktet må du installerer og konfigurere det selv. Vi har produktifisert SpamAssassin samme med Dell slik at det neste er blitt som en brødrister, hevder Isene.
Han forklarer at Linux og SpamAssassin er installert på en tynn server og ferdig konfigurert. Holder han ord, trenger kundene bare å plugge inn to Ethernet-plugger - en fra epost-server og en mot Internett.
- Serveren er ferdig satt opp og oppdaterer seg mot vår server. Det eneste du må velge er om du vil at boksen skal slette spammen eller merke den som spam, forteller Linpro-sjefen.
I forhold til mange brannvegger er E-nough, som Linpro kaller boksen, ganske rimlig. Hele løsningen med serveren koster 15.000 kroner. Denne versjonen er stor nok for bedrifter opp mot 200 ansatte. En storebror-versjon koster 30.000 kroner.
Linpro omsatte i fjor for 24 millioner kroner og hadde et resultat før skatt på 1,8 millioner kroner. Men Isene tror ikke dette vil forandre seg så mye i år.
- Vi investerer så mye i år, løftet kommer nok ikke får til neste år, spår Isene.