BEDRIFTSTEKNOLOGI

Nye problemer for BankID

Innloggingen forsvinner på Android-skjermen.

Avbrudd: Når påloggingsfeilen oppstår, er det ikke annet å gjøre enn å vente på at den blir klar, igjen. BankID har så langt funnet at feilen rammer Android-telefoner, uavhengig av mobiloperatør.
Avbrudd: Når påloggingsfeilen oppstår, er det ikke annet å gjøre enn å vente på at den blir klar, igjen. BankID har så langt funnet at feilen rammer Android-telefoner, uavhengig av mobiloperatør. Bilde: Privat
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
8. des. 2014 - 12:17

Innlogging i nettbanken med Bank ID for mobil byr på problemer for enkelte Android-telefoner. Hvis brukeren berører skjermen utenfor det aktive påloggings-området, forsvinner påloggings-bildet.

Da går tjenesten i stå, og brukeren får ikke mulighet til å fortsette tjenesten.

Fort gjort

En leser har henvendt seg til digi.no og gir følgende beskrivelse:

– Når bildet forsvinner, vil det være umulig å logge inn i nettbanken igjen – inntil programmet på mobilen går på en timeout. Det vises på mobilen med en timeout-melding. Problemet kan lett oppstå hvis man for eksempel skulle berøre mobil-skjermen for å hindre at den går i svart rett før innloggingsbildet for BankID skal vises.

Les også: Java-fri nettbank

Flere banker

I dette tilfellet ble det brukt en mobil av typen Sony Xperia med Android operativsystem. Mobiloperatøren er Onecall, og banken er Ya Bank.

Digi.no gjør selv et forsøk med en annen type Android-telefon og Telenor som operatør. Innloggingen gjøres på Skandiabanken. En bevisst berøring av skjermen utenfor påloggingsbildet gir samme konsekvens som beskrevet over.

Låser seg

Det mest rasjonelle er vel å gjøre et nytt forsøk på å logge seg inn. Da lyder beskjeden på skjermen at det allerede pågår et innloggingsforsøk.

Feil: Ett trykk på feil sted på mobilskjermen kan føre til at påloggingsvinduet forsvinner, og du får feilmelding i nettbanken ved nye forsøk på å logge inn. <i>Bilde: digi.no</i>
Feil: Ett trykk på feil sted på mobilskjermen kan føre til at påloggingsvinduet forsvinner, og du får feilmelding i nettbanken ved nye forsøk på å logge inn. Bilde: digi.no

Brukeren blir bedt om å vente i fem minutter. Problemet ser med andre ord ut til å oppstå uavhengig av både operatør og bank.

Ukjent sak

Hos BankID har man så langt ikke fått melding om lignende tilfeller. Selskapet får problembeskrivelse og skjermbilder oversendt fra digi.no og lover å undersøke saken.

Kort tid etter kan kommunikasjonssjef Hege Steinsland bekrefte feilen.

– Vi har gjenskapt situasjonen på en Android-telefon. Er man uheldig å trykke utenfor idet man skal klikke på ok eller avbryt, så må man altså vente før man kan prøve igjen, sier Steinsland.

Iphone slipper unna

Hvorfor denne feilen oppstår, kan ikke BankID svare på ennå. Men fagfolkene der har så langt kunnet slå fast at fenomenet har å gjøre med en kombinasjon av BankID på mobil og Android-telefon.

– På Iphone er det ikke mulig å trykke utenfor fordi dialogen overtar hele bildet, forklarer Steinsland.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.