BEDRIFTSTEKNOLOGI

Skandiabanken slått ut i 8 timer

Fortsatt forvirring om hvor feilen lå.

Skandiabankens kunder har det meste av dagen blitt møtt med en feilmelding.
Skandiabankens kunder har det meste av dagen blitt møtt med en feilmelding. Bilde: Skandiabanken.no
17. des. 2014 - 15:44

Saken er oppdatert. Leif-Kjartan Bjørsvik i Skandiabanken ringer digi.no for å fortelle at problemene endelig er over. Det var ved 18-tiden. Ifølge Bjørsvik var årsaken feil på datalinjer som tilhører Telenor.

Men dette avviser Telenor.

– Jeg kan bekrefte at feilen ikke lå hos oss, sier Telenors informasjonssjef Kristin Vetleseter ved 20-tiden. Hun sender ballen videre til Evry.

IT-giganten som er hoffleverandør av tjenester for banknæringen gir digi.no følgende kommentar sent onsdag kveld:

– Dette er høyst beklagelig og noe vi tar alvorlig. Vi ønsker ikke å kommentere saken ytterligere av hensyn til pågående undersøkelser. Vi har også en dialog med Telenor, som er vår underleverandør, om hvordan dette kunne skje og hvilke tiltak vi skal iverksette for å hindre at slike feil ikke skjer igjen, sier Evrys kommunikasjonsdirektør Geir Remman.

Rasende bankkunder har i hele dag luftet sin frustrasjon over feil i Skandiabanken, som er en ren nettbank uten fysiske filialer.

Først ved 18-tiden onsdag kveld ble løsningen friskmeldt. Innlogging, kontoinformasjon og SMS-tjenester hadde da vært slått ut i 8-9 timer.

Betaling med bankkort og kredittkort fungerte som normalt. Det gjorde også uttak i minibanker.

– Jeg tok meg fri for å handle julegaver i dag, men får ikke overført penger til kortkontoen min. En hel fridag bortkastet, skriver en kunde på bankens Facebook-sider.

– Takk til Skandiabanken som har ødelagt julegavehandel i dag! er en annen av de mange tilsvarende tilbakemeldingene.

Inntraff i morges

Dette er saken slik den ble presentert tidligere onsdag:

Nettbanken til Skandiabanken har vært berørt av omfattende problem siden klokken 09.40 i dag formiddag. Dette forteller kommunikasjonssjef Leif-Kjartan Bjørsvik til digi.no.

Bjørsvik forteller at man først trodde at problemet var knyttet til forbindelsen mellom Evry og Skandiabankens morselskap i Stockholm, Skandia. En klart frustrert Bjørsvik var først raskt ute med å plassere skylden hos én enkelt underleverandør, men kom raskt tilbake og fortalte at det likevel ikke var så «enkelt». Beskjeden nå i ettermiddag er at problemet ligger et stedet mellom Evry, Skandia og Skandiabanken i Bergen.

Problemet gjør at kundene ikke får tilgang til kontoinformasjonen i nettbanken. De får dermed ikke lagt inn regninger og overføringer. Innlogging ved hjelp av BankID-fungerer skal også være problematisk, men Skandiabanken tilbyr også en alternativ innloggingsmetode.

Skandiabanken hadde siste forfallskjøring for i dag klokken 13.50, noe som i utgangspunktet betyr at regninger som blir lagt inn senere, først blir kjørt i klokken 00.20 i morgen. Men Bjørsvik sier at banken vil gjøre sitt ytterste for å løse problemene på best mulig måte for kundene.

Også internt

Et annet problem som har oppstått som følge av at forbindelsen er brutt, er at de ansatte i Skandiabanken ikke har tilgang til bankens eget saksbehandlingsssystem. Det betyr at de ansatte i liten grad kan hjelpe kundene som henvender seg til banken.

Det som derimot fungerer som normalt, er kortbruken, forteller Bjørsvik.

Siden feilen ennå ikke har blitt funnet, kan Bjørsvik ikke gi noe estimat på når ting vil være i drift igjen, men håper at det vil skje tidlig i kveld. Banken fortsetter å lete sammen med underleverandørene.

– Vi har vært lenge nok nede nå, sier han.

Skandiabanken kommer med jevnlig statusinformasjon om problemet på bankens Facebook-sider.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.