TRONDHEIM (digi.no): – I 2014 ble det gjort såpass med fraspark med teknologien at kjøretøyene kommer til å bli autonome raskere enn jeg hadde forventet, sier ITS-direktør Trond Hovland.
Han leder foreningen Intelligente transportsystemer Norge.
Den offisielle holdningen har vært at selvkjørende biler er en fremtidsdrøm.


Google får det til med sin eksperimentbil.
Mercedes var også tidlig ute på kostbare modeller, der du kan slippe rattet på landeveien.
Se også denne videoen.
Kompliserte situasjoner
– Men såkalt autonome biler må takle kompliserte situasjoner, og først i løpet av dette året har bransjeaktørene vist at de har ting på gang som kan egne seg til allment utstyr i bilene, sier Hovland.

I et innlegg på Teleforum i Trondheim fredag viste han til samarbeid mellom Mercedes og Nokia, som kunne demonstrere sin teknologi i fjor.
Og en selvstyrende Audi takler det meste av strekningen Palo Alto, California - Las Vegas uten menneskehender på rattet.
Også Volvo er på banen.
Les mer: Maktkampen om OS i bilene
Egen vei
I Europa åpner en ny ITS-strekning mellom Rotterdam og Wien senere i år.
– Dette blir en instrumentert vei hvor deler av bilparken kan kjøre autonomt. det vil si at kjøretøyene utveksler informasjon med sensorer i og langs veien, forklarer ITS-sjefen.
Ifølge Hovland er det stor interesse for strekningen, og aktører i flere land jobber febrilsk med å slippe til for å teste sine teknologier og løsninger.
Prosjektet har slagordet «Road, take me home» og kjøres til 2017.
Les også: Reisetid
Standardisering
En vesentlig forutsetning for autonome kjøretøy er at både bilfabrikanter og leverandørene av utstyr i veikanten benytter dataformater som kan kommunisere med hverandre.
Ikke alt er på plass, og standardiseringsorganer i både Europa, Asia og det amerikanske kontinentet jobber sammen for å komme frem til standarder for konfigurering.


ITS-stasjon klar
Men allerede er det utviklet en standardisert ITS-stasjon.
En slik kan plasseres i veikantutstyr, som sensorer for temperatur, salting eller fartssoner. Og flere bilfabrikanter har integrert den i bilens computer.
– Med den fremdriften vi ser nå, bør de fleste av oss kunne slippe rattet i en gang i perioden 2025 - 2030, kanskje før, mener ITS-sjef Trond Hovland.
Les også: Felles trafikkdata for all transport
Les også:
- [04.02.2015] Bilen får egne webstandarder