Gartner kom denne uken med foreløpige tall for pc-markedet i fjerde kvartal av 2014, samt for hele året under ett.
I fjerde kvartal ble det totalt levert 83,7 millioner pc-er globalt. Dette er 1 prosent flere enn for et år siden. Dermed fortsetter den forsiktige veksten i markedet etter først å ha falt i to år. Samlet i hele 2014 ble det levert 315,9 millioner pc-er, noe som er 0,2 prosent færre enn i 2013.
I tallene inkluderer Gartner pc-er i de tradisjonelle kategoriene, samt Windows-baserte nettbrett.
Mikako Kitagawa, en analytiker i Gartner, sier at de viktigste nettbrettmarkedene nå har blitt mettet, noe som fører til at forbrukerne langsomt øker forbruket på pc-er igjen. Veksten skjer dog i de modne markedene. I de kommende markedene er det fortsatt smartmobiler og nettbrett som prioriteres.
Lenovo beholder førsteplassen i fjerde kvartal, men HP har igjen begynt å få opp dampen og har globalt sett størst vekst med 16,0 prosent, sammenlignet med fjerde kvartal i 2014. Da var det bare 0,6 prosentpoeng i forskjell på markedsandelene til de to. Også de andre selskapene på topp fem vokser, dog i varierende grad. De beholder også sin posisjon i rangeringen. Gruppen av mindre pc-leverandører opplever derimot en nedgang på 12,8 prosent, samlet sett.
I Europa, Midtøsten og Afrika (EMEA) ble det i fjerde kvartal levert 26,5 millioner pc-er. Dette er 2,8 prosent flere enn for et år siden. I EMEA har pc-leveransene vokst gjennom hele 2014, etter å ha falt i både 2012 og 2013.
I fjerde kvartal skjedde dog veksten i Europa, også i øst, men i Russland stupte leveransene på grunn av den dramatiske svekkelsen av rubelen. I Midtøsten og Afrika er det fortsatt smartmobiler og nettbrett det går mest av.
– Den vesle veksten i EMEA ble drevet av Vest-Europas store leveranser av bærbare pc-er til forbrukere til jul, sier Ranjit Atwal, en forskningsdirektør hos Gartner. Spesielt skal lavprismodeller med Windows 8.1 Bing ha bidratt til økt salg.
– De lave prisene var nok til å trekke forbrukernes oppmerksomhet vekk fra Android-enheter, men hadde negativ innvirkning på gjennomsnittlige utsalgspriser og leverandørmarginer, sier Atwal.
I EMEA-området har HP en langt sterkere posisjon enn globalt. Selskapet er markedsleder og har det siste året økt markedsandelen fra 19,8 til 22,2 prosent. Veksten i leveransene på 15,6 prosent er likevel betydelig lavere enn den tilsvarende veksten til Lenovo, både i prosent og absolutte tall. Lenovo har dermed økt markedsandelen i Europa fra 14,8 til 19,2 prosent det siste året.
For de øvrige leverandørene er det ensifret eller negativ vekst i EMEA, men rekkefølgen på topp fem er den samme som for et år siden.
2014 totalt
Lenovo var det selskapet som totalt sett leverte flest pc-er i fjor, 59,4 millioner. Dette er 11,1 prosent flere enn i 2013. Ingen andre av de store pc-leverandørene har mer enn ensifret vekst. Det betyr at Lenovo økte forspranget til HP. Også Dell, Acer og Asus rangeres i samme rekkefølge som i 2013, mens Dell og Asus hadde nærmere ti prosent vekst i pc-leveransene, gikk det feil vei for Acer.
Totalt ble det levert 315,9 millioner pc-er i fjor. Til sammenligning anslo Gartner i forrige uke at det ble levert 216 millioner nettbrett i 2014.
Les også:
- [03.02.2015] Motorola lønnet seg for Lenovo