Analyseselskapet Strategy Analytics kom i går med en tidlig rapport om det globale smartmobilmarkedet i fjerde kvartal av 2014, samt for året sett under ett.
Tallene viser at smartmobilmarkedet fortsatt er i sterk vekst. Ifølge rapporten ble det totalt levert 1283,5 millioner smartmobiler i fjor, noe som er 29,6 prosent flere enn i 2013.
Fjerde kvartal var spesielt vellykket for Apple. Selskapene hadde i dette kvartalet en økning i leveransene, 46,0 prosent, som var betydelig høyere enn den generelle veksten i markedet. Det bidro til at markedsandelen til iOS og Apple økte fra 17,6 til 19,6 prosent fra fjerde kvartal i 2013 til fjerde kvartal i fjor.
Microsoft
Også Microsoft hadde betydelig vekst i leveransene av Windows Phone-enheter, men veksten 17,7 prosent er likevel et godt stykke bak den generelle veksten i markedet. Det førte til at markedsandelen falt fra 3,3 til 3,0 prosent fra fjerde kvartal i 2013 til fjerde kvartal i fjor.
Strategy Analytics har i denne rapporten ikke oppgitt noe tall for Windows Phone totalt. Selv om Microsoft med selskapets Lumia-enheter står for det aller meste av Windows Phone-salget, så er finnes det andre Windows Phone-enheter på markedet. I rapporten til Strategy Analytics er disse etter alt å dømme inkludert i kategorien «Others».
Også leveransene av Android-mobiler vokste fra fjerde kvartal i 2013 til fjerde kvartal i 2014. Men veksten på 28,3 prosent er noe svakere enn den totale veksten i markedet. Dermed har markedsandelen falt fra 78,3 til 76,7 prosent.
![De globale leveransene og markedsandelene for smartmobiler i fjerde kvartal av 2014 og i 2014 totalt, fordelt på plattformer. <i>Bilde: Strategy Analytics</i>](https://images.gfx.no/580x/1849/1849032/Smartmobilmarkedet%25202014%2520if%25C3%2583%25C2%25B8lg.jpg)
Én milliard
Ser man på 2014 samlet, er det likevel Android som gjør det best. For første gang har det blitt levert mer enn én milliard Android-mobiler på et år. Til sammenligning kunngjorde Philip Schiller, Apples sjef for global markedsføring, denne uken at selskapet i november i fjor passerte én milliard leverte iOS-enheter totalt siden 2007.
Det er ikke oppgitt hvor mange av disse enhetene som er knyttet til Google Play-økosystemet, men andre har beregnet at i alle fall hver tredje Android-enhet i bruk er basert på Android Open Source Project uten noen form for partnerskap med Google. Andelen ventes å øke i takt med økt smartmobilsalg kommende markeder, og særlig i Kina, hvor Google Play ikke tilbys. I november kom det meldinger om at Google vurderer å endre på dette, men det har ikke blitt offisielt bekreftet i ettertid.
![Skatteetaten](https://images.gfx.no/80x/2770/2770760/Skatteetaten-Logo-Sekundaer-RGB-Svart.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy283,cw3000,ch1000,2000x/2872/2872521/816A1037.jpg)
Til tross for rekordkvartalet rett før nytt, falt markedsandelen til iOS i smartmobilmarkedet fra 15,5 til 15,0 prosent fra 2013 til 2014. Men introduksjonen av enheter med større skjerm kan ha bidratt til å gjøre enhetene mer attraktive for kunder som tradisjonelt har valgt Android-enheter.
Markedsandelen til Microsoft falt fra 3,6 til 3,0 prosent fra 2013 til 2014, antagelig da sammenlignet med markedsandelen til Nokia i 2013. Strategy Analytics trekker fram beskjeden tilstedeværelse i viktige markeder som Kina som en årsak til at Microsoft ikke greier å holde følge med markedet, til tross for at det tradisjonelt har vært de billige Lumia-modellene som har solgt best.
Les også:
- [29.01.2015] Samsungs fortjeneste faller
- [28.01.2015] Enorm vekst for Apple
- [27.01.2015] Svekket Windows-salg