Lenovo er verdens største pc-produsent, og nå skal de gjøre seg bemerket i mobilmarkedet, takket være sitt oppkjøp av Motorola.
Lenovos resultater er bedre enn ventet, og Motorola utgjør en merkbar del av disse. Salget av Motorola-mobiler i løpet av det siste kvartalet har vokst med 118 prosent sammenlignet med året før, og passerte ti millioner solgte enheter, noe som er rekord for Motorola.
Kombinert salg av Lenovo og Motorola-mobiler har gjort Lenovo til den tredje største leverandøren av mobiltelefoner i verden, etter Apple og Samsung. De to brandene sammen har nå 6,6 prosent markedsandel, opp 70 prosent sammenlignet med året før. Lenovo forteller at 60 prosent av deres mobilsalg stammer fra markeder utenfor Kina, og de har gjort store investeringer i flere land for å utfordre de etablerte spillerne Apple og Samsung.
Selskapets grep om pc-markedet er også blitt strammere, med 20 prosent av det globale markedet. I løpet av kvartalet solgte Lenovo 16 millioner datamaskiner, opp 4,9 prosent. Det påpekes også at ThinkPad-maskiner har nå passert 100 millioner solgte eksemplarer.
I Norge er ikke Lenovo eller Motorola synlige i mobilmarkedet, men har planer om å forandre dette, som digi.no skrev før jul. Selskapet ønsker å øke posisjonen sin i Norge i løpet av de kommende seks månedene, med fokus på Motorola-brandet.
Les også:
- [14.01.2015] Kamp om førsteplassen
- [22.12.2014] Lenovo stormer fram i Norge
- [06.11.2014] Lenovo vokser kraftig i Europa