BEDRIFTSTEKNOLOGI

– Dette er Apples plan for Beats

Full integrering i nye applikasjoner, ifølge kilder.

Apple-design med Beats-teknologi skal være stikkordene for den nye tjenesten.
Apple-design med Beats-teknologi skal være stikkordene for den nye tjenesten. Bilde: jhaymesisvip/flickr/creative commons
5. feb. 2015 - 10:45

Nettstedet 9to5mac har en omfattende rapport om hvordan Apple kommer til å integrere Beats-teknologi i iOS, iTunes og Apple TV. Rapporten skal være basert på meget troverdig informasjon, og gir svært mange detaljer om tjenesten, som skal gå direkte i strupen på Spotify og andre tilsvarende konkurrenter.

Den kommende strømmetjenesten skal altså bruke Beats-teknologi som grunnlag, men ellers være fullstendig Apple-utviklet. Beats skal integreres dypt inn i iOS-musikk-appene, samt bakes inn i en ny versjon av iTunes og Apple TV-boksen.

Tjenesten skal være sentrert rundt brukernes eksisterende musikk-bibliotek, skriver 9to5mac, det vil si at det vil finnes en søkefunksjonalitet som lar brukerne lokalisere sanger fra deres katalog og strømme disse i stedet for å avspille dem lokalt. Det skal naturligvis også være mulig å strømme all mulig annen musikk man ikke har fra før. Man vil kunne velge sanger fra nettskyen som skal kunne lagres lokalt.

Mer innhold

Spillelister, musikkforslag og lignende funksjoner som har vært styrken til Beats skal også integreres inn i den nye løsningen, slik at brukerne vil kunne få tilgang til store mengder innhold som er foreslått av faktiske musikk-kjennere.

Samtidig skal et sosialt element være en del av tjenesten, der man vil kunne følge artister og andre brukere, ikke helt ulikt Apples mislykkede Ping-løsning fra noen år tilbake.

Det utvendige grensesnittet skal være fullstendig Apple-designet, og de mørke Beats-fargene skal ikke gjenbrukes. Utseendet skal henge sammen med dagens design av iTunes og musikk-appen til iOS.

Eksisterende Beats-abonnenter skal kunne videreføre sine kontoer og migrere sine bibliotek og spillelister til den nye løsningen. Apples eksisterende tjenester som iTunes Match, Radio og den vanlige musikkbutikken vil leve videre.

Prisingen for tjenesten skal være relativt lik konkurrerende løsninger, muligens noe lavere. 9to5mac mener at et prispunkt på 7,99 dollar per måned er under vurdering, mens Spotify koster 9,99 dollar i måneden i USA.

Også på Android

Noe av det mer interessante er at Apple skal vurdere å utvikle en Android-applikasjon for den nye musikk-tjenesten, noe som vil i såfall være den første Android-appen fra Cupertino. En Windows Phone-applikasjon skal imidlertid ikke være på trappene, og heller ikke noe form for nettleserbasert avspilling.

Ifølge 9to5mac har prosessen med å utvikle tjenesten vært vanskelig, med en god del interne uenigheter. Blant annet skal Beats-utviklere blitt plassert i prominente stillinger, noe som skapte misnøye hos Apple-utviklere, og skal også ha ført til oppsigelser.

Tjenesten har ingen avklart lanseringsdato, og skulle opprinnelig ha blitt vist frem i mars, men nå tyder mye på at kunngjøringen vil først skje på utviklerkonferansen WWDC i juni, skriver 9to5mac.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.