Google lanserte i 2009 sanntidssøk med rykende ferskt innhold. Straks innholdet var publisert dukket det også opp i søkeresultatene.
Ikke ved hjelp av tradisjonell indeksering der Google tråler weben, men ved hjelp av direkte integrasjon.
En rekke ulike datakilder dannet grunnlaget, men den klart viktigste av disse var Twitter.
Stengt i 2011
Så viktig var datastrømmen fra det sosiale nettverket at Google valgte å avvikle sitt sanntidssøk da partene ikke klarte å bli enige om å forlenge avtalen.
Snart fire årene senere har Google og Twitter igjen kommet til enighet. I løpet av første halvår blir Twitter-meldinger igjen synlige i søkeresultatene straks de er publisert.
Det er nyhetsbyrået Bloomberg som melder om avtalen.
Google betaler for adgang til Twitters såkalte «firehose» (brannslange), som er nettverkets navn på den samlede strøm av oppdateringer fra anslagsvis 284 millioner brukere.
Dette er blitt en viktig inntektskilde for Twitter, men det er ikke kjent hva Google-avtalen er verdt for dem. Fra før er både Yahoo og Microsoft Bing på kundelisten.
Ifølge Bloombergs kilder hadde Twitter tilsvarende lisensieringsinntekter for dataaksessen på 41 millioner dollar i tredje kvartal, opp fra 16 millioner dollar året før.
Twitter legger fram tall for sitt fjerde kvartal og regnskapsåret 2014 senere denne uken.
Les også:
- [05.07.2011] Slutt på sanntidssøk i Google
- [08.12.2009] Google stormer fram med ny teknologi