Systemer for administrasjon av kundekontakt (CRM) har vært et av de heteste markedene i et ellers trist marked de siste årene. Slikt tiltrekker seg nye konkurrenter, blant annet Microsoft.
Verdens største programvareselskap har som hovedmål å arbeide seg oppover i verdikjeden til de dyrere bedriftssystemene. Et skritt i denne retningen kom da selskapet 22. januar i år lanserte første versjon av sin CRM-pakke, Microsoft CRM.
Men foreløpig er Microsofts tilbud bare laget for det nord-amerikanske markedet.
- Programmet har ikke funksjonalitet for å kunne endre valuta, momssatser og annet som er nødvendig for å selge det utenfor USA, forteller Torstein Engen, markedssjef i Microsoft Business Solutions, til digi.no i mars.
Det er planlagt en norsk versjon, men denne er utsatt flere ganger og Engen utelukket derfor en lansering i 2003.
Microsoft Norge har i stedet satset på CRM-systemene de fikk da Microsoft kjøpte den danske økonomisystem-leverandøren Navision i fjor.
Men nå varsler selskapet at Microsoft CRM kommer på norsk. Den norske versjonen skal lanseres tidlig på nyåret, forteller Gustav Line i Microsoft Norge til Finansavisen.
Den første versjonen vil dog være på engelsk og mangle muligheten for norsk moms. Dette kommer senere, opplyser Line til digi.no.
- Det er ikke så mange som trenger moms - vi tror versjonen som kommer over jul kan brukes av 80 prosent av kundene, mener Line.
Line mener at selskapet nye CRM-pakke retter seg mot samme markedssegment som Visma Salesoffice, Superoffice og Software Innovation gjør. Dette er programmer som enkelte kanskje mer vil kalle dokukment-administrasjon. Målgruppen er det som i Norge er mellomstore og ganske store bedrifter - selskaper med mellom 25 og 500 ansatte.