En undersøkelse Cap Gemini Ernst & Young har gjort av Norges 14 største nettbanker avdekker store muligheter for aktørene som tør å satse nytt, skriver selskapet i en pressemelding.
Vinneren av undersøkelsen er DnB som vinner i tre av åtte kategorier.
Undersøkelsen, som Cap Gemini Ernst & Young gjennomfører for tredje året på rad, viser at tjenestene norske nettbanker tilbyr blir stadig mer like. Noe av skyldes må trolig leverandørene av bank-systemer ta.
Undersøkelsen sammenfaller med ferske utspill nyansatte EDB Business Partner-leder Endre Rangnes. 21. august påpekte Rangnes problemet med like nettbanker.
Les også:
- [31.03.2004] Skandiabanken har bransjens mest fornøyde kunder
- [03.12.2003] Ditt KID-nummer avslører om du er brukervennlig
- [22.10.2003] Rangnes ferdig med ryddejobben
- [21.10.2003] Sparebank1 forlenger storavtale med EDB
- [01.10.2003] EDB selger datter i Nederland
- [21.08.2003] EDB skal markedsrettes
- Tidligere har vi med jevne mellomrom lansert nye nettbank-løsninger til alle bankene vi drifter for. Utviklingen av slike løsninger har vært for produktstyrt, vi har ikke lyttet godt nok til hva kundene har etterspurt. Det har dessuten vært få valgmuligheter. Nå skal vi blant annet innføre et mer modulbasert system som gir bankene større fleksibiltet i hva de ønsker av løsninger, forteller Rangnes.
Han varsler dermed at bankene som kjøper systemer fra EDB skal få mulighet til å be om spesialfunksjoner.
- Nettbankene fremstår i dag som relativt jevne på pris og kvalitet. Mulighetene for å differensiere seg i dette markedet er store, og bankene kan bli bedre på å tilby løsninger og tjenester som støtter opp om bankens strategi og profil, sier Cap Gemini Ernst & Youngs prosjektleder, Kris Gram.
- Mangelen på forskjeller mellom nettbankene er et stort problem for bankene. Gode nettbanker er en av de få mulighetene bankene nå har på å skille seg fra konkurrentene, for ellers handler de fleste kunder ut fra rene betingelser, påpeker Pål Wæhle i Cap Gemini Ernst & Young overfor digi.no.
Undersøkelse evaluerer nettbankene fra hva brukeren opplever. Nettbankene måles på brukervennlighet, produkter & tjenester, personalisering, service, målgruppe, pris, tiltrekningskraft og opplevd sikkerhet.
Best ut i årets undersøkelse kom Den Norske Bank. Etter å ha lansert en ny nettbank i 2003, gikk DnB av med seieren i tre av åtte kategorier. Skandiabanken er best på pris, Fokus Bank på brukervennlighet, og Storebrand Bank på sikkerhet, i følge undersøkelsen.
- Innovasjon i nettbankene har ikke vært høyt prioritert det siste året. Blant mange av aktørene er det ikke gjort vesentlige endringer utover enkelte designmessige forbedringer, sier Pål Wæhle, leder for Consulting Services i Cap Gemini Ernst & Young.
På spørsmål fra digi.no om hva bankene kan bli bedre på, trekker Wæhle frem tre eksempler:
- Bankene må utnytte mulighetene for personalisering. Bankene må spørre meg om personlig informasjon og å bruke det for å tilpasse seg til meg som kunde. Et annet område er å sørge for at nettbanken fremstår som rettet mot en målgruppe som jeg identifiserer meg med. Et siste område er å klargjøre for oss som kunder hvilket ansvar de tar og ikke tar, det er utydelig for de fleste bankene, mener Wæhle.