Programvareselskapet Adobe, mest kjent for bildebehandlingsprogrammet Photoshop, har inngått en bred avtale med det norske nettleserselskapet Opera.
Avtalen skyldes at Adobe trenger en motor i flere av sine produkter for å vise frem Internett-sider. Dette gjelder trolig primært layout-programmet InDesign og Internett-side-programmet GoLive. Begge programmene trenger mulighet til forhåndsvisning.
I praksis gir avtalen Adobe rett til å bygge inn Opera 7 nettleseren i sine produkter, men brukere av Adobe-produktene vil ikke se Opera-logoene lengre. I tillegg vil Adobe-brukere kunne få forhåndsvist nettsider med Operas SSR-teknikk som pakker om nettsider for smale mobiltelefon-skjermer.
Avtalene gir nok Opera en hyggelig PR-effekt. Hvor mye penger selskapet får ut av samarbeidet vil ikke Live Leer i Opera kommentere.
- Opera har fått en engangsbetaling og vil siden få en lisensavgift for hver pakke Adobe selger der Opera 7 er lagt inn. Dette er lisensavtale, hvor mange og når Adobe lanserer produkter med Opera, bestemmer de selv, sier Leer til digi.no.
Opera har en tilsvarende avtale med Macromedia som nå har lanserte et produkt der Opera er innebygget - Contribute 2.0 -