Fujitsu Siemens har gjennom Elkjøp kuttet de norske PC-prisene enda et hakk. For bare 3950 kroner (inkludert moms) får du en grei kontor-PC, dog uten skjerm.
Dette er et ekstremt bra tilbud. Det viser en sjekk digi.no har gjort mot prisene på de løse komponentene på den store nettbutikken Komplett.no. Vi plukket ut de billigste delene for å bygge en noenlunde tilsvarende maskin selv. Totalprisen ender på 3750 kroner og da mangler du Windows XP og antivirus-pakkene som følger med i Elkjøp-tilbudet.
I tillegg kommer arbeidet med å sette sammen maskinen.
Les også:
- [19.01.2004] PC-prisene raser nedover
- [07.01.2004] Billig-PC-er blir stadig bedre
- [10.11.2003] Superbillig projektor - med hake
- [29.10.2003] Fujitsu krymper underskuddene
- [13.10.2003] Dell skremt av Nokia
- [07.10.2003] Så dyrt er det å eie gamle PCer
- [07.10.2003] PC-prisene har nådd bunnen
PC-ansvarlige hos Dell Norge, Hans Christian Seime, mener Fujitsu Siemens ødelegger for seg selv. Ved første øyekast ser det veldig gunstig ut, medgir Seime.
Setter du sammen en tilsvarende maskin på Dells nettbutikk, ender prisen på 5517 kroner.
Den enkleste Dimension 2400 modellen har dog en 2,2Ghz i stedet for 2 GHz Celeron-prosessor og Microsoft Works.
Seime mener at det er riktig å kalle konkurrentens tilbud for prisdumping.
- Fordi man dumper prisen på et produkt, kan man ødelegge for senere salg av andre modeller. Det er vanskelig å øke prisen etterpå. Dette er trolig et for godt tilbud, et lokketilbud, sier Seime til digi.no.
Nettopp dette har Fujitsu Siemens nektet på. Markedsansvarlig Andreas Tollefsen insisterer på at Fujitsu Siemens tjener penger på tilbud - selskapet satser på store volum.
På spørsmål fra digi.no om Dell skal møte konkurrenter, vil ikke Seime svare direkte.
- Vi overvåker våre konkurrenter. Dette er en maskin for små bedrifter og i dette segmentet er pris viktig, sier Seime til digi.no.
Seime mener at de fleste Dell-kunder ikke er interessert i en så billig maskin.
- De fleste kunder kjøper nå maskin for andre eller tredje gang. Når de først skal kjøpe ny maskin, ønsker seg noe mer avansert som holde seg over tid. Vi ser for eksempel nå at mange av våre kunder velger flatskjerm.
Seime mener PC-markedet har delt seg i minst tre klare segmenter.
- PC-markedet har langt på vei delt seg i tre. Prisene på stasjonære maskiner for kontorbruk faller, mens de proffe brukerene i stadig større grad kjøper bære maskiner. I tillegg har man kjøpere som velger kraftige stasjonære maskiner fordi de skal spille, påpeker Seime.