Dårlige tider og tøffere konkurranse skaper hyggelige tider for kundene. For å presse Microsoft i databasemarkedet, kutter nå Oracle prisene.
Situasjonen i databasemarkedet er uklar - tallene fra analyseselskapene spriker. Det eneste som er helt sikkert er at det er Microsoft, Oracle og IBM som konkurrerer.
Les også:
- [17.08.2004] Lavprisutgave av Oracle appserver
- [21.10.2003] Ber forskere ikke dele ut hackerkode
- [20.10.2003] Full priskrig på databaser
- [12.09.2003] Oracle solgte 7 prosent færre nye lisenser
- [10.09.2003] Oracle-sjef foreslår fri bruk-modell
- [09.09.2003] Oracle åpner seg mot HP og IBM
Microsoft har vært prisgunstige, men nå kutter Oracle prisene ved å lansere en ny versjon av sin 9i-database selskapet kaller Oracle Standard Edition One.
Det er ikke gjort noe endringer i funksjonaliteten, begrensingen er at den billige versjonen bare kan brukes på servere med en prosessor. Tilbudet gir deg Oracle 9i og fem brukerlisenser til 6620 kroner. Et ubegrenset antall brukere løfter prisen til 40.690 kroner.
Oracle 9i finnes for både Windows, Linux og de andre store Unix-versjonene.
- Det norske markedet domineres av småbedrifter, og vi tror Oracle Standard Edition One vil bidra til å forsterke vår ledende markedsposisjon, sier Oracle Norge-sjef Hans Olav Hamran.
Det nye tilbudet reduserer prisen for små og mellomstore bedrifter med rundt 40 prosent.
- Vi konkurrerer nå på innkjøpspris med Microsoft og vi er nå mye billigere å oppgradere, sier Oracles markedsdirektør Harald Løvvik til digi.no.