Som digi.no tidligere har skrevet, har Roxio en tid planlagt å bruke selskapets rettigheter til Napster-navnet i forbindelse med en ny musikktjeneste. Tjenesten gjøres tilgjengelig gjennom en spesielt utviklet klientprogramvare.
Les også:
- [03.12.2003] Også HP vil selge musikk
- [30.09.2003] Forenklet PC skal bli stuens underholdningssentral
- [17.09.2003] Knytter musikkspillere til Napster 2.0
- [14.08.2003] Nå kan du handle musikk fra Microsoft
- [29.07.2003] Bunter Napster med CD-brennerverktøy
Ifølge The Associated Press har Roxio denne uken lagt ned selskapets Pressplay-tjeneste og begynt å flytte kundene over til en tidlig utgave av Napster 2.0, som den nye tjenesten skal hete.
Napster 2.0 skal, når den åpner for fullt den 29. oktober, skal tilby en halv million låter til enten 0,99 dollar per låt eller 9,95 dollar per album. I tillegg skal det være mulig å tegne månedsabonnement
Ifølge Roxio-sjef Chris Gorog, vil mer enn 99 prosent av alle Napster-brukerne aldri merke noe til reglene som begrenser bruken av låtene.
- De kommer til å være i et miljø hvor alt koster det samme, hver alle låtene de velger kan brennes til en CD eller lastes til deres musikkspillere, de kan gjøre dette mange ganger og vil ikke engang vite hva reglene går ut på siden de er så fleksible, sier Gorog til The Associated Press.
Det er flere faktorer som vil være avgjørende for Roxios og Napsters eventuelle suksess. Det finnes allerede en rekke tilsvarende tjenester, så for å få brukere må Napster tilfredsstille brukernes krav bedre enn konkurrentene. Blant annet vil tilgjengelighet og det at tjenesten er enkel å bruke, være viktig. Prisen spiller en rolle, men kanskje viktigst av alt er at tjenesten kan tilby den musikken brukerne er ute etter. Derfor er det viktig at tjenesten samarbeider med så mange plateselskaper som mulig, slik at utvalget blir best mulig.