Microsofts strategi er klar - selskapet har kapret skrivebordet og nå er fokus på serverne. Selskapet har kommet lengst når det gjelder infrastruktur som databaser og Internett-servere. Men den andre og mer verdifulle delen av server/bedriftsmarkedet er ERP - økonomisystemer med alle tilhørende moduler.
Programvaregiganten er ute etter de små og mellomstore bedrifter, et marked som i dag totalt er dominert av norske selskaper som Visma, Mamut, Unit4/Agresso.
Microsoft skaffet seg en tjuvstartet i dette markedet ved å kjøpe opp flere aktører, blant annet danske Navision, noe som gav dem tre økonomisystemer med en del tilhørende moduler.
Les også:
- [11.12.2003] Dataforeningen jakter på ny leder
- [11.11.2003] Microsoft stjeler markedsandeler
- [23.10.2003] Fra vondt til verre for Intentia
- [22.09.2003] Microsoft CRM kommer på norsk
- [18.08.2003] Kundene skyr underskudds-leverandører
- [16.05.2003] Gartner: - Microsoft skal lansere ERP-pakke i 2005
Men Microsoft skal etterhvert kode sine egne ting, for produktene skal baseres og kobles til Windows og Microsofts andre produkter.
Microsoft avslørte nylig at selskapet arbeider med et slags Windows for økonomisystemer som selskapet kaller Microsoft Business Framework. Denne "grunnmuren" skal redusere systemleverandøres arbeid dramatisk og la dem konstentere seg om forretningslogikk. Men de første produktene som bygges på MBF kommer først i første halvår 2006.
Det kommer dog noen ekte Microsoft-produkter før dette. Dokumentbehandlingssystemet Microsoft CRM er allerede i salg i USA og kommer nå her i Norge. I tillegg er det nå klart at det kommer enda et produkt.
"Microsoft Retail Management System" dukker nå opp på Powerpoint-bilder Microsoft for tiden viser til sine kunder - og digi.no. Dette produktet er et system for butikker/små butikkjeder som ønsker et PC-baserte kassa-apparat.
Et tradisjonelt kassaapparat gir ikke butikkeieren oversikt over lagerbeholdnigen, automatisk bestilling og salgsstatistikk. Dette vil den nye Microsoft-pakken gi, skriver Bloor-analytiker Fran Howarth i en fersk analyse.
Howarth mener Microsoft raskt vil skalere opp funksjonaliteten i sin nye pakke. Sammen med partnere, vil man skreddersy pakken mot forskjellige typer butikker. I tillegg vil man legge inn mulgheter for kampanjebrev til sine kunder og nettbutikk.
Med alle sine andre produkter kan Microsoft raskt sette utvide
Det er ikke vanskelig å se for seg hvordan systemet bruker både Excel og Word til å skape rapporter. Slik bygger Microsoft opp under salget av Office.
Når Microsoft Retail Management System kommer i salg gir hverken Microsoft eller Bloor noen indikasjoner på.