William Xu er på ITU Telecom World 2003 for å erobre Europa. Han er ansvarlig for internasjonal markedsføring og salg hos en kinesisk elektronikkprodusent som har spesialisert seg på nettverksutstyr for tele og data. Han skal primært selge UMTS-utstyr til operatører. Han går ikke av veien for å selge rutere og svitsjer til vanlige og optiske nettverk heller, og han kan skilte med at UMTS-utstyret også kan brukes til å formidle GSM og GPRS. Det er bare programvaren som skiller annen og tredje generasjon mobil.
Det er ikke bare hjemmemarkedet som har tatt godt i mot Huawei. Gartners oversikt for operatørutstyr til DSL viser at Huawei har klatret til andre plass i verdensmarkedet.
Og så er det prisen da: Xu kan dokumentere høy kvalitet og lav pris. Og aksept fra etablerte leverandører, blant annet partnerskapsselskaper med Infineon og Siemens i Tyskland, og med 3Com i USA. Kjøper du en 3Com-ruter er det store sjanser for at den er laget av Huawei i Kina.
I Sverige – i Kista, smørøyet for alt som har med mobil å gjøre – har Huawei etablert et eget datterselskap, Atelier Telecom, som driver med forskning og utvikling, og som har flere nettannonser ute for nye teknologisk kompetente medarbeidere.
Huawei Technologies ble etablert i 1988. Selskapet produserer sine egne integrerte kretser ("ASIC") som det bruker i sitt svært brede utvalg av utstyr. Det teller 22.000 medarbeidere, hvorav nesten halvparten – 48 prosent – er sysselsatt innen forskning og utvikling. Det har 32 avdelingskontorer i utlandet, og i tillegg til forskningssenteret i Kista, driver det forskning i Dallas, Bangalore og Moskva, i tillegg til hjembyen Shenzhen og den kinesiske hovedstaden Beijing.
Den store satsingen på utlandet ble innledet samtidig med at salget på innenlandsmarkedet var i ferd med å falle sammen. Eksporten økte fra 179 millioner dollar i 2000 til 328 millioner i 2001 og 552 millioner i 2002. Fra 2001 til 2002 falt omsetningen på hjemmemarkedet med 22 prosent, men den kraftige eksportøkningen begrenset den samlede omsetningssvikten til 12,4 prosent, og Huawei solgte for 2,7 milliarder dollar mens det globale markedet for telekomutstyr ble halvert.
– Det vi lanserer i dag, er operatørutstyr for UMTS R4, forklarer sjefen for datterselskapet Atelier Telecom, Lars Bondelind. – Det er svært fleksibelt utstyr som følger opp det har levert siden i fjor for UMTS R99. Forskjellen ligger i hovedsak i programvare, slik at oppgradering er veldig enkelt. Dessuten kan utstyret samtidig brukes til GSM og GPRS.
Huawei har sørget for interoperabilitetstester mot både telefoner og operatørutstyr fra leverandører som Ericsson, Nokia, Motorola, Nortel, Siemens, NEC og Alcatel.
– Utstyret uprøves 20 steder rundt om i verden, med til sammen 200 basestasjoner. Det skjer i Kina, Malaysia, Russland og De forente arabiske emirater.
Nok et bevis på at Huawei er i det gode selskap, kom 18. juni i år. Da kunngjorde CPRI-alliansen – "Common Public Radio Interface" – nye spesifikasjoner for 3G basestasjoner. Gründerne i alliansen er Huawei, Ericsson, NEC, Nortel og Siemens.
– Vi akter å konkurrere på kvalitet og pris, presiserer Xu. – Hvor mye vi kan underby andre er selvfølgelig avhengig av flere faktorer. Men Kina har rik tilgang til kompetente utviklere som koster mellom en tre del og en femdel av det konkurrentene i Europa og USA må betale. Vi sparer også på at vi lager våre egne kretser. Vi mener vi vil greie å selge UMTS-utstyr i det europeiske markedet fordi vi er kostnadseffektive og holder et høyt nivå innen forskning og utvikling.
I mange måneder pågikk det en krangel mellom Cisco og Huawei, fordi Cisco mente kineserne gikk for langt i sin gjenoppfinning, og faktisk overtrådte en rekke patenter og annen opphavsrett. 1. oktober kunngjorde selskapene at de var blitt enige om å sette alle søksmål til side, og om en timeplan for å løse konflikten gjennom et forlik. 3Com, en viktig partner for Huawei, støtter denne prosessen.
– Under forliksprosessen vil vi fortsette å selge rutere og svitsjer i USA gjennom 3Com og direkte i andre land, blant dem Storbritannia, sier Xu.