Søkemotorer er blitt startpunktet for mange nettbrukeres daglige surferunder i kyberrommet, og følgelig en stadig mer interessant markedskanal for eiere og annonsører. Microsofts MSN er foreløpig rangert som verdens fjerde mest brukte søketjeneste, og det er ikke godt nok for programvaregiganten.
New York Times rapporterte fredag at Microsoft de siste to månedene har vært i kontakt med nettopp Google for å diskutere en mulig overtakelse av selskapet, noe Google har avvist. Avisen siterte anonyme kilder, og ingen av selskapene ville offisielt kommentere artikkelen.
Les også:
- [11.05.2004] Russisk teknologi skal gi superintelligente søk
- [26.01.2004] Verktøylinje skal gi Google konkurranse
- [17.11.2003] Bill Gates åpnet Comdex med nytt spamfilter
- [07.11.2003] Du kan klistre søkefeltet på verktøylinja
- [31.10.2003] Google kan havne i lomma på Gates
Nå sier andre kilder til Wall Street Journal at samtalene mellom partene hovedsakelig omhandlet et potensielt teknologisk eller kommersielt samarbeid, ikke oppkjøp.
Det som synes klart er nå at Microsoft er fast bestemt på å utfordre Googles posisjon som den ledende søkomotoren på Internett.
I et intervju med Wall Street Journal forteller Microsofts MSN-sjef Kirk Koenigsbauer at programvareselskapet allerede har igangsatt et massivt utviklingsprosjekt der målet er å utvikle ny teknologi for enklere søk på nettet. Microsoft har samtidig ansatt en rekke spesialister på datasøk, deriblant tidligere teknologisjef i Overture (de som kjøpte norske Fast og som selv ble overtatt av Yahoo! tidligere i år), Paul Ryan, for å bistå Microsoft i oppbyggingen av sin nye søketjeneste.
- Det er en stor investering vi gjør på dette, bekrefter Koenigsbauer overfor Wall Street Journal.
- Langsiktig innovasjon, og å bygge selv det vi mener er neste generasjon søketeknologi, er viktig for oss. Det er også viktig at vi selv beholder kontrollen og bruker våre egne plattformer i utviklingen, sier Koenigsbauer.
Microsoft ser ikke på konkurrerende søkemotorer som noen stor trussel mot selskapets hegemoni i programvaremarkedet, men vurderer samtidig teknologien som en mulighet til å utvide sin egen programvares nedslagsfelt. Det er for eksempel ventet at Microsofts kommende operativsystem Longhorn vil tilby brukerne muligheten til å kjøre simultansøk på såvel web som på sine egne harddisker og i bedriftsnettverket man jobber opp mot.