BEDRIFTSTEKNOLOGI

- 64 Cell-kjerner nok for teraflopsytelse

Cell, den kommende prosessorbrikken som skal brukes i neste generasjon av PlayStation, skal ifølge Sony ha ekstremt gode skaleringsegenskaper.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
6. nov. 2003 - 11:40

Enkelte detaljer om skaleringsegenskapene til Cell, en kommende prosessor som utvikles i samarbeid mellom Sony, IBM og Toshiba, ble offentliggjort av Ken Kutaragi, sjef for Sonys dataspillvirksomhet, under en konferanse i USA denne uken.

Cell, som er mest kjent som brikken som skal drive det som foreløpig kalles PlayStation 3, vil være basert på flere kjerner og støtte massiv parallellprosessering. Den skal kunne skalere fra systemer med én eneste brikke med få kjerner til hele serverrom tettpakket med tusenvis av fullverdige brikker.

    Les også:

Dette har i og for seg vært kjent siden brikken først ble annonsert i mars 2001, men Sony har nå gått ut med flere detaljer om ytelsen som skal være mulig å oppnå i slike systemer.

Ifølge The Register viste Kutaragi fram en presentasjon hvor det ble antydet at ytelsen til en enkel hjemmeserver utstyrt med en firekjerners Cell-brikke ti én milliard flyttallsoperasjoner i sekundet (flops). Med en brikke med 32 kjerner vil for eksempel en bladserver kunne yte 32 gigaflops, mens en brikke med 64 kjerner i en rack-montert enhet for grafikkbehandling bør kunne levere to teraflops.

Videre foreslo Kutaragi at man ville kunne se superdatamaskinkabinetter med 16 teraflops ytelse og serverrom med en ytelse på en petaflops. Ifølge The Register skal Kutaragi ha sagt at et slikt serverrom vil være nok til å drive virkelige AI-systemer (artificial intelligence).

Da Cell ble annonsert i ble det antydet at én eneste Cell-brikke skulle kunne yte like mye som Deep Blue, IBMs berømte sjakkspillende datamaskin fra 1997. Denne sammenligningen er ikke lagt på hylla. Men det som virker sikkert er at den virkelige ytelsen til Cell først kommer når flere brikker - eller kjerner - arbeider sammen.

Ifølge The Register krever det et system med 2200 PowerPC 970-prosessorer - også kjent som G5, eller 2000 Athlon 64-prosessorer, for å levere den samme ytelsen som det en 64 Cell-kjerner skal kunne levere. Nøyaktig hvordan nettstedet har kommet fram til dette tallet, er usikkert, siden eksisterende klynger med de spesifikasjonene The Register oppgir, begge leverer omtrent 10 teraflops.

Cell-prosjektets filosofi ble i 2001 beskrevet som følger:

"Med innebygd bredbåndtilknytning, vil mikroprosessorer som i dag eksisterer som individuelle øyer bli knyttet nærmere sammen, slik at et nettverk av systemer vil fungere mer som ett, samlet supersystem. Akkurat som biologiske celler i kroppen står sammen for å gi form til komplette, fysiske systemer, vil Cell-baserte elektroniske produkter av alle slag utgjøre byggesteiner i større systemer".

Cell er likevel bare på forskningsstadiet. Det er blitt antydet masseproduksjon i andre halvdel av 2005, og på det tidspunktet vil trolig ikke den lovede ytelsen være fullt så utrolig som den kan virke i dag. Det er grunn til å tro at etterfølgerne til dagens vanlige prosessorer vil ha en ytelse som nærmer seg det Kutaragi her forteller om.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.