Første gang de offentliggjøres, brytes ikke kvartalsregnskapene til Microsoft ned på selskapets sju forretningsområder. For å få innblikk i slike detaljer, må man vente til selskapets beretning til USAs kredittilsyn, Securities and Exchange Commission (SEC). Denne beretningen er nettopp levert, og er lagt ut på Microsofts nettsted.
Microsoft er inndelt i sju forretningsområder. I SEC-beretningen har de følgende titler:
- Client, det vil si Windows til PC-er
- Server and Tools, det vil si alt på serversiden, samt utviklingsverktøy
- Information Worker, det vil si Office-pakken og tilliggende applikasjoner
- Microsoft Business Solutions, det vil si økonomisystemene, blant annet tidligere Navision
- MSN
- Mobile and Embedded Devices, det vil si programvare for PDA-er, mobiltelefoner og andre dedikerte systemer
- Home and Entertainment, det vil si Xbox og spill
Tabellen nedenfor viser omsetning og driftsresultat per avdeling, for september-kvartalene i henholdsvis 2002 og 2003:
Tabellen nedenfor viser Microsofts hovedproblem: Melkekyr som Windows-klient og Office, der driftsoverskuddet er 80 og 70 prosent av omsetningen, står helt stille i omsetning:
Overskuddet i MSN er historiens første siden tjenesten ble lansert for åtte år siden. Årsaken er at annonseomsetningen økte med 50 prosent. Avdelingen ble nylig delt i to, en for "web communications", den andre for "information portal". Det er den siste som skal satse på søketeknologi og musikktjenester.
De tre avdelingene som vokser mest, er også dem med størst underskudd. Den største av disse, Xbox og spill, viser hvordan Microsoft kan motstå vedvarende store underskudd for å vinne andeler i et strategisk viktig marked. Selskapet selger rundt 1,5 millioner Xbox-konsoller per kvartal, og spillavdelingens driftsunderskudd svarer til rundt 180 dollar per maskin. Rundt regnet bidrar derfor hver solgte Xbox til at Microsoft taper omtrent 1300 kroner.
Tallene viser ellers betydningen av Microsofts satsing på serversiden. Mens de to klientavdelingene står nærmest på stedet hvil, fosser serveravdelingen fram med nærmere 15 prosent. Hvor mye det krever, gjenspeiles i forholdet mellom driftsresultat og omsetning. I fjor svarte avdelingens driftsresultat til 18,3 prosent av omsetningen, i år er det en beskjeden økning til 19,8 prosent. Det vil trolig ta svært lang tid før Microsoft er i stand til å melke serverkundene i samme grad som klientkundene.