Harddisk-markedet har vært preget av ekstrem konkurranse de siste årene og flere aktører har gitt opp. Men de som står igjen, kan nå gni seg i hendene. For analyseselskapet Gartner spår at salget vil doble seg fra 2002 til 2007.
Salget i først halvår viser en vekst på hyggelige 10,4 prosent over første halvår 2002. Gartner spår at salget vil ende på 250,4 millioner harddisker og snittprisen vil holde seg på over 80 dollar - det vil si at kundene ikke bare etterspør flere, men også stadig større harddisker. Dette vil gi aktører som Maxtor, Seagate og Western en samlet omsetning i år på 20,5 milliarder dollar.
Markedet drives av både økt lagringsbehov for eksisterende IT-systemer, men det er særlig at stadig flere konsument-produkter vil inkludere en harddisk som vil løfte salget. For harddisker er blitt små, strømsparende og billig nok til å puttes inn i stadig flere produkter som spillmaskiner, MP3-spillere, TVer og video-opptagere. Dette markedet vil sluke 80 millioner harddisker i 2007, spår Gartner.