I en fersk analyse spår Gartner at mobilsalget vil ende på 511 million telefoner, noe som vil gi en videre vekst fra 2003. I år anslår analyseselskapet Strategy Analytics at det vil bli solgt 492 millioner telefoner. Slår dette til, vil det være en vekst op 15 prosent fra 2002.
Men nå sparker prispresset inn, og det er særlig de asiatiske leverandørene som bidrar. Minst en kinesisk produsent vil komme inn på topp-ti-listen, spår Gartner.
I et markedet som er modent i store deler av verden, setter prispresset inn. Nokia vil forstatt være den dominernende leverandøren, men denne ledelsen vil være redusert om halvannet år. Gartner tror Nokia fremdeles vil ha en markedsandel på over 30 prosent I 2007, i dag har selskapet 36 prosent.
For selv om Nokia er flink på å lage de mest avansert smartmobilene (telefoner med PDA-funksjonalitet som Sony Ericssons P800), vil bare fire prosent av totalmarkedet være slike telefoner neste år, spår Gartner.
Massemarkedet vil være preget av nye leverandører som bidrar til prisspress og telefoner ned til under 350 kroner, tror analyseselskapet.
Slike priser er mulig for mer effektiv produksjon reduserer antall komponenter til under 100. Dette åpner opp nye markedet i Afrika, Kina, India og Latin-Amerika.
Prispress er i utgangspunktet gode nyheter når du er størst, for Nokia har store volumfordeler, understreker Gartner. Men lavere priser betyr også lavere marginer – for alle.
Det er særlig Kina som vil bidra til dette. Det vil bli solgt 70 millioner mobiler i Kina til neste år, spår Gartner, og tror at Bird eller TCL vil komme seg inn på listen over de ti største i løpet av 2004. 40 prosent av det kinesiske markedet vil bli kapret av kinesiske merker.