På oppdrag fra Nokia har MMI levert nok en halvårsundersøkelse i kameramobilsosiologi, det vil si om MMS, tjenesten for meldinger i multimyra. Undersøkelsen bygger på intervjuer med 876 representative mobilhavende over 15 år.
Dette er hovedfunnene:
- 63 prosent av nordmenn ved hva MMS er, mot 39 prosent og 41 prosent av henholdsvis svensker og dansker
- I aldersgruppen 15–22 år med 92 prosent av nordmenn hva MMS er, mot 64 prosent og 61 prosent av henholdsvis svensker og dansker (gjennomsnittsnordmannen er med andre ord mer MMS-bevisst enn en dansk ungdom!)
- 38 prosent av nordmenn har lyst til å ta bilder med mobiltelefonen og sende dem videre til andre, mot 36 prosent og 26 prosent av henholdsvis svensker og dansker
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Ny og sikrere ID-løsning bruker chipen i passet ditt
Nokia og andre kameramobilleverandører kan glede seg over at nesten annenhver norsk ungdom (46 prosent i alderen 15–22 år) allerede har en kameramobil, eller vil kjøpe et innen ett år. I februarundersøkelsen var andelen 29 prosent.
Undersøkelsen avdekker også at andelen norske ungdommer som er villig vil å betale fem kroner eller mer for å sende en MMS-melding har falt fra 41 prosent i februar til 23 prosent. Uavhengig av alder, mener gjennomsnittsnordmannen at tre kroner er en passende pris.