Norske bedrifter som har bestilt store mengder med bærbare PC-er i høst, har måttet tåle lenger ventetid enn vanlig. Årsaken er at etterspørselen etter flatskjermer øker enda mer enn produksjonen. Produsentene som har opplevd prisfall og hard konkurranse siden 1998, jubler over at etterspørselsoverskuddet bremser prisfallet og gir dem en kraftig økning i omsetning.
Poenget er at prisfallet endelig har slått ut i sterk etterspørsel etter flatskjerm-tv-er og etter flatskjermer til stasjonære PC-er, samtidig som bærbare PC-er er i skuddet som aldri før.
Et regjeringsfinansiert institutt for markedsanalyse på Taiwan, Industrial Technology Intelligence Service (ITIS), har nettopp utgitt en rapport der det forventes at etterspørselen vil være større enn produksjonen gjennom hele første kvartal 2004. Gapet vil reduseres i andre kvartal, og i løpet av annet halvår vil det igjen være større produksjon enn etterspørsel. ITIS venter seg følgelig et prisfall i annet halvår, og antar at tv-er med LCD-skjermer i størrelsen 21 til 25 tommer, vil falle ned til et prisnivå på rundt det dobbelte av tradisjonelle katoderør-tv-er på 23 til 24 tommer.
Uavhengig av ITIS, kom den koreanske storprodusenten Samsung med tilsvarende vurderinger i dag, i forbindelse med lanseringen av en 57 tommers tv med TFT-LCD-skjerm. Ifølge Samsung vil først og fremst økt etterspørsel for flatskjermer i tv-er og bærbare PC-er føre til at produsentene ikke holder følge. Det innebærer ingen prisøkning, snarer et stabilt prisnivå, også på den mest populære dimensjonen, 15 tommer. 17 tommers skjermer, som brukes til stasjonære PC-er, vil holde seg på dagens svært rimelige nivå. Samsung legger mer vekt på at knappheten på flatskjermer vil kunne vare ut i annet halvår, enn at den da vil ta slutt.
Poenget er at økningen i etterspørsel mer enn kompenserer flatskjermprodusentene for prisfallet de siste par årene. Samsung anslår sin flatskjermomsetning i 2003 til 5,1 milliarder dollar. I 2004 venter de 7 milliarder dollar, og 9 milliarder dollar i 2005. Den taiwanske produsenten AU Optronics er like optimistisk. De venter en flatskjermomsetning i 2004 på 4,39 milliarder dollar, rundt det dobbelte av prognosen for 2003.