BEDRIFTSTEKNOLOGI

Spår tregt salg av Office 2003

En internasjonal spørreundersøkelse fra Merrill Lynch spår tregt salg av Office 2003. Her er hvorfor:

2. des. 2003 - 10:44

Med lanseringen av Office 2003 introduserte Microsoft to helt nye programmer, notatprogrammet OneNote og XML-programmet Infopath. Likevel mener de store selskapene meglerhuset Merrill Lynch har snakket med at Office 2003 mangler en "må-ha"-faktor.

    Les også:

Merrill Lynch har snakket med IT-direktøren i 75 store amerikanske og 25 store europesike selskaper. Bare 35 prosent sier de trolig kommer til å oppgradere sine brukere til den nye Office-versjonen i løpet av 2004, skriver Cnet.

De resterende 65 prosentene sier nei og begrunner dette med at Office 2003 mangler noe de må ha. IT-direktørene kjenner til XML-satsningen Microsoft gjør gjennom Office 2003-produktene og særlig Infopath, men mener det vil ta tid før XML-basert dataflyt kommer i vanlig bruk slik at deres sluttbrukere trenger disse mulighetene.

Bruken av Infopath og XML-mulighetene krever at bedriftene etablerer serverbaserte tjenester og åpner/integrerer sine andre forretningsapplikasjoner mot XML. Dette tar tid, påpeker IT-direktørene.

Microsoft oppgir ikke tall, men forteller at salget av Office 2003 overgår planene selskapet har lagt.

Men mange store kunder har ikke den full valgfrihet. Har de signert de nyeste - og delvis omstridte - lisensavtalene Microsoft tilbyr dem, har de allerede betalt for å ta i bruk Office 2003.

digi.no avventer i øyeblikket svar på spørsmål om Office 2003-salget i Norge.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra