Salget av musikk på nettet gikk tregt, trolig mye på grunn av alle begresningene musikkfilene hadde. Men etter at Apple forhandlet seg til friere formater og åpnet sin iTunes-butikk, har utviklingen skutt fart.
Apples salg av 17 millioner musikkkutt og 1,4 millioner iPods frister konkurrentene.
En rekke aktører har nå fulgt opp Apple, både i USA og her i Europa. Blant annet har Microsoft startet salg av musikk gjennom Windows Media Player-programmet de fleste Windows-brukere har. I tillegg lover selskapet å åpne en egen, frittstående musikkbutikk.
Les også:
- [22.12.2003] Vanskeligere å jakte på musikkpirater
- [16.12.2003] Nettsalg opp, CD-salg ned
- [17.11.2003] Microsoft arbeider med egen musikkbutikk
- [09.10.2003] Ny Napster i betautgave fra i dag
I tillegg er Napster tilbake som en ren musikkbutikk og den amerikanske butikkgiganten Wal-Mart lover det samme. Fra før selger Real og Musicnet også musikk over nettet i USA.
Nå kommer også HP, en aktør som ikke har tradisjoner hverken i musikkbransjen eller som en stor aktør på Internett. Men selskapet har sterke bånd til svært mange privatkunder gjennom deres skrivere.
I løpet av første kvartal skal HP både åpne en Internett-basert musikkbutikk og lansere en harddisk-baserte lommespiller, skriver Wall Street Journal. Dermed kaster HP seg - om enn noe sent - ut i konkurransen med aktører Apple, Creative og Dell.
HPs planer synes som en ren kopi av hva hovedkonkurrenten Dell nylige gjorde da de lanserte en harddiskbasert lommespiller og musikkbutikk på Internett.