Før helgen offentliggjorde det britiske analyseselskapet Strategy Analytics tall for mobilsalget i Vest-Europa i tredje kvartal.
Det samlede salget økte med 23 prosent fra tredje kvartal i fjor til tredje kvartal i år. Motorola, og spesielt markedsleder Nokia, henger kraftig etter markedsutviklingen, mens Sony Ericsson dobler, Siemens mer enn dobler, og Samsung har en solid vekst.
I andeler ser det slik ut:


Tall fra IDC, som bruker en annen metode for å samle inn tall, viser noe av den samme tendensen, men mindre dramatisk. De mener Nokias markedsandel falt fra 55 prosent i tredje kvartal i fjor til 51 prosent i tredje kvartal i år, mens Siemens økte sin andel fra 15 prosent til 19 prosent.
Nokia avviser å ha tapt markedsandeler, men viser bare til at andelen i det globale markedet har økt til 39 prosent.
Strategy Analytics peker på at Nokia gjør det spesielt dårlig i Storbritannia. De legger også til at Nokia tradisjonelt gjør det dårligere i tredje kvartal enn i fjerde, og antar at tallene for Vest-Europa vil være bedre for Nokia i fjerde kvartal enn i tredje. Etterspørselen vil øke for både avanserte og rimelige modeller, mener de. Prognosen for årssalget av mobiltelefoner i Vest-Europa er oppjustert til 125 millioner enheter i 2003.