Det kan se ut som om nettbanken Skandiabanken er inne i en vanskelig periode. Lesere av digi.no klager over flere tilfeller de siste ukene.
– Mandag kveld 8. desember var vi nede fra rundt klokka 19 til omtrent halv ti, bekrefter IT-sjef Ole Tom Pettersen. – Da var nettbanken stengt på grunn av databaseproblemer.
Pettersen presiserer at det ikke var funnet feil på selve databasen. Problemet var at applikasjonen som betjener kundene, ikke hadde kontakt med databasen.


Lesere opplyser at de også opplevde problemer med å logge seg på banken forrige mandag kveld, altså 1. desember.
Formiddagen 20. november opplevde kundene at det var umulig å få kontakt med Skandiabanken. Det problemet, forklarte Pettersen, lå hos EDB IT Drift, og ble løst der. 11. mai i år var det et mindre problem med en av bankens egne servere, som gjorde at noen kunder hadde aksessproblemer en times tid. I mai i fjor registrerte digi.no et tilfelle der linjefeil førte til problemer.
Større sikkerhetsfeil er ikke blitt avdekket siden det berømte tilfellet i oktober 2001 da det ble avdekket at nettbanken lot seg lure av et falskt sertifikat.