I et PC-markedet med tunge prisfall, må selv direktesalgsgiganten Dell jakte hardere på kostnader.
Selskapet har tidligere outsourcet telefon-brukerstøtten for privatkunder til Telenor og nå skal også brukerstøtte på PCer til bedriftsmarkedet settes ut, har digi.no fått vite. De ansatte - fra de fire nordiske landene som sitter samlet i Sverige, skal allerede være sagt opp.
Dell-sjef i Sverige, Karsten Hasselbach, bekrefter dette, men presiserer at Dell beholder brukerstøtte på deres mer avanserte produkter som servere, lagring og nettverk.
På spørsmål fra digi.no bekrefter han oppsigelsene.
- Jeg har allerede orientert halvparten av de ansatte og skal snakke med resten senere i dag, forteller han.
Hvem som får kontrakten er ikke avgjort.
- Vi har i dag avtaler med svenske Solvus og Telenor. Vi forhandler med flere om den nye kontrakten, blant annet Telenor, forteller han. Dette er en klassisk outsourcingsprosess vi gjør for å selv kunne fokusere på brukerstøtte på enterprise-produktene.
Etter hva digi.no forstår vil Telenor trolig flytte brukerstøtten til Norge dersom de overtar.
- Vi er svært fornøyd med jobben Solvus og Telenor gjør i dag. De klarer å løse 96-97 prosent av kundenes problemer, så vi selv trenger bare å ta oss av noen få prosent av problemene, røper Sverige-sjefen.
På spørsmål fra digi.no forteller Hasselbach at det er opp til den kommende partneren å ansette de som blir sagt opp fra Dell.