Med små køfri-brikker og antenner i taket på lageret, butikker og biler skal næringslivet digitalisere flyte av varer og gjenstander. Målet er både lavere kostander, høyere fart og bedre kvalitet, for nå skal det bli slutt på leting etter kasser og paller.
Bildet over viser en RFID-brikke - de synlige kretsbanene er antennen. Brikkene inneholder ikke noe batteri, men svarer med sitt unike ID-nummer når de blir bestrålt med riktig radiofrekvens. Rekkevidden er derfor som regel på rundt en meter. (Se tidligere saker om RFID i boksen til høyre)
Drømmen om RFID begynner nå å bli en realitet. Prisene på RFID-brikker og støtteteknologien er nå kommet til et punkt der teknologien nå vil tas i bruk. I løpet av 2004 vil vi få se en rekke aktører ta i bruk RFID, mener analyseselskapet IDC.
Mange tester RFID, men at WalMart, verdens største butikkjede og Pentagon, saster vil sparke i gang bruken. De to aktørene har forlanger nå at alle deres leverandører begynner å bruker RFID-brikker. I løpet av 2008 vil bare en amerikanske varehandelen bruke 1,3 milliarder dollar på RFID-brikker og støtteutstyr.
Men brikkene vil ikke først dukke opp på enkeltvarer, selv om det er dette som foreløpig har fått mest oppmerksomhet. Prisene og teknologien tilsier at varehandelen først vil feste RFID-brikker på paller og kasser.
IDC påpeker at for å lykkes, må aktører som tar teknologien i bruk gjør signifikante oppstart-investeringer og se på hele sin verdikjede.