Bredbåndsleverandøren BlueCom har hittil videresolgt Telenors ADSL-linjer, men nå gir selskapet gass. Bluecom-sjef Eirik Lunde, som kommer fra Telenor, har hentet inn 50 millioner for å bygge sitt eget nett.
I løpet av 2004 skal han sette ut sitt utstyr i 100 telefonsentraler i de tettest befolkede strøkene. Planen er så å doble dette i 2005.
- Til sammen skal vi investere vel 100 millioner kroner, forteller Lunde til digi.no. Dette vil gi oss et nett som tilbyr ADSL til 55 prosent av landets husstander. I tillegg skal vi fortsette å selge Telenors linjer der vi selv ikke har egnedekning.
Telenor og NextGenTel har et solid forsprang, men Bluecom har flere fordeler av å starte sent.
- DSLAM-utstyret vi setter i telefonsentralene og det andre utstyret har blitt mye billigere, påpeker Lunde. I tillegg får vi mye bedre utstyr og modemer, noe som gjør det enklere å skalere og starte nye tjenester.
Lunde forteller blant annet at Bluecom planlegger å tilby telefoni for sine kunder, noe de kan gjøre fordi deres utstyr kan reservere båndbredde og oppretteholde talekvaliteten selv om andre applikasjoner ønsker mer av kapasiteten.
Bluecom bruker ADSL-modemer fra Siemens og nettverksutsty fra Alcatel og Extreme Networks.
Lunde vil ikke lansere noen avanserte innholdstjenester, for eksempel video på bestilling slik Telenor og NextGenTel tilbyr.
- TV og videodistribusjon er ikke modent enda, betalingsvilje er ikke der rettighetsproblematikken er fremdeles ikke løst. Vi tror det vil ta minst 12-18 måneder før vi vil saste på video.
Bluecom har i dag 20.000 av de totalt rundt 300.000 ADSL-kundene i Norge. Selskapet er ikke prisledende.
- En av våre differensiatorer er god kundestøtte og korte ventetid. Dette er viktig i et marked der leverandørene ellers ikke skiller seg så mye fra hverandre. Vi skal ikke være prisleder, andre får blø hvis de vil.
I 2004 har Bluecom satt seg som mål å runde 200 millioner i omsetning. Det er primært eiere Norgesinvestor og Icon Capital Group som finansierer ekspansjonen.