For andre år på rad kårer leserne av Brandchannel, merkevarenettstedet som Interbrand, et av verdens ledende konsulentselskap innen merkevarer, Google som den merkevaren med størst påvirkningskraft, skriver propaganda.
Google, som på få år har blitt et av de aller mest brukte nettstedene, kapret plassen foran Apple, Mini og merkevareoldingen Coca-Cola. Apple ble kåret til den sterkeste merkevaren av Brandchannel i 2001.
Google har med sin minimalistiske design og manglende reklame blitt en favoritt blant nettsurferne. De planlegger børsnotering i løpet av året, noe som ifølge banker kan skaffe dem inntekter på hele fire milliarder dollar.
- Det er alltid flott å bli gjenkjent av våre brukere. Men hvis du snakker med våre teknikere, vi de fortsatt fortelle at det gjenstår mye arbeid for å gjøre søketeknologien vår bedre, sier en talskvinne i Google til Reuters.
Mer overraskende er det at Mini kommer på tredjeplass og dermed forviser Coca-Cola, som uten tvil er verdens mest verdifulle merkevare, til en fjerdeplass. BMW, som eier Mini, har satset på design med nylanseringen av den lille bilen.
- Nostalgifaktoren, kombinert med et moderne snitt og komfort, hjelper Mini i trasisjonelle markeder som Europa, sier Brandchannels Robin Rusch til Reuters, i følge propaganda.