En av fem ansatte i Nav kjenner til at det foregår snoking i systemene. Det viser en undersøkelse gjort av revisjonsselskapet BDO og advokatfirmaet Wiersholm blant 9 000 Nav-ansatte.
38 meldinger om snoking
Bare i november har det kommet inn 38 bekymringsmeldinger om snoking i Navs systemer.


– Det kan dreie seg om oppslag på nære familierelasjoner. Det kan for eksempel være oppslag på tidligere ektefelle, sier IT-direktør Torbjørn Larsen i Nav til NRK.
De fleste snoker på seg selv, kolleger, familie, bekjente og kjendiser. Så mange som 10-15 000 Nav-ansatte har tilgang på sensitive personopplysninger.

Kan se «alt»
De kan blant annet søke opp personopplysninger, sykdomsopplysninger, trygdemisbruk, økonomiske forhold, pensjon, trygd, bidrag, arbeidsforhold, hemmelig adresse og familieforhold.
Ifølge BDO og Wiersholm snoker de fleste Nav-ansatte av nysgjerrighet eller for å gjøre undersøkelser av stønadssaker.
Må rydde opp
En Nav-sjef sa opp jobben denne høsten etter at det ble avslørt at vedkommende snoket i Nav-systemene.
Helse- og sosialombud i Oslo og Akershus, Anne-Lise Kristensen, mener at det må en full opprydding til.
– I helsevesenet kan du be om å få vite hvem som har sett i journalen din og på hvilket tidspunkt de gjorde det. En slik åpenhet bør også Nav vise brukere som mener de er blitt utsatt for dette, sier Kristensen til NRK.